NULL Skriv ut sidan - SV: Waxmuth / Wachsmuth

Anbytarforum

Titel: SV: Waxmuth / Wachsmuth
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2023-12-25, 21:20
Hej igen,

Mathias Malm och Christina Waxmuths källare (vinkällare) hette Tre Kronor och fanns vid Myntgatan enligt Gunnar Hellströms artikel 1957 (se mitt förra inlägg). Jag bifogar några bilder från sidorna 122 och 123 och hoppas att eventuellt copyright inte gäller. Gunnar Hellström poängterade vikten av att särskilja krogar och källare (vinkällare), samt yrkesgrupperna krögare och vinskänkar/källarmästare.

Själv håller jag på att leta efter information om personer, med släktnamnet Brun eller ”vallonska släktnamn”, som bodde i Stockholm omkring år 1700. Jag har lagt märke till att släktnamnet Waxmuth förekommer i mina anteckningar lite här och där. Även släktnamnet Malm finns, men endast en gång. Eftersom ni Waxmuth-forskare möjligen kan ha nytta av något jag har antecknat gör jag en kortfattad lista (som troligtvis innehåller information, som redan har nämnts i den här tråden – förlåt i sådant fall!). Observera dock att det kanske kan upplevas, av nedanstående anteckningar, som om det fanns en stark koppling mellan släktnamnen Waxmuth och Brun, men så behöver inte vara fallet. De är självklart påverkade och färgade av mitt intresse för släktnamnet Brun!

1) Olof Wachsmuth, som gifte sig den 7/10 1680 i tyska fs med Christina Tanck (dotter till advokat(?) Gustav Adolf Tanck, död före vigseln) var från ”Kurfferberg”. Möjligen menades Kupferberg öster om Frankfurt am Main varifrån inspektor (mm) Johan Daniel (Danielsson?) Brun kom. PS: I efterhand har jag sett att "Kurfferberg" sägs avse Falun (Kopparberg).  :-[ Jag låter dock min gamla tolkning om Kupferberg öster om Frankfurt am Main stå kvar.

2) Vinhandlare (och möjligen även vinskänk) Anders Bruuns hustru, Gundela/Gunilla Brink, var fadder vid dop av bokbindare Olaus Waxmuths barn Catharina den 16/2 1681 i tyska fs.

3) Hustru Catharina Brun (möjligen änka, trots ”hustru”, efter bryggare Claes Bruun) var fadder vid dop av bokbindare mäster Olof Waxmuds barn Gustav Adolph den 24(?)/6 1682 i tyska fs. (Möjligen kan första sonens namn, taget efter barnets morfar, tyda på att Olof Waxmuth redan hade en son med dess farfars namn.)

4) Eventuellt var drabant Petter Broman fadder vid dop av bokbindare Olof Waxmotts barn Maria den 2/7 1685 i tyska fs. Drabant Petter Broman (kanske samma person som ovan) var bror till Erik Broman, gift med Anna Jönsdotter, som sedan var gift med besökare Johan (Christiansson) Bruun.

5) Urban Werme(n)(?) var fadder vid dop av bokbindare Olof Wachsmuths barn Johan den 29/12 1687 i tyska fs. Werme(n) kan möjligen ha varit det vallonska släktnamnet Verme.

6) Erik Soltner var fadder vid dop av (bokbindare?) Valentin Waxmut och Elisabeths barn (ej namngivet) den 14/5 1697 i tyska fs. Erik var troligen bror till Tobias Soltner, som var gift med Christina Brun. Efter Tobias bortgång hade Christina nära kopplingar till de vallonska släktnamnen Dubois och Maniette.

7) Johan Christian Waxmuth var fadder vid dop av Johan Hindrich Grefve och Anna Maria Bruns barn Anna Magdalena den 30/3 1692 i tyska fs.

8) dvs åtta) (  ::)  ;D ) Herr Christian Waxmuth var kautionsman åt kopparslagare mäster Johan Petre när han gifte sig med Christina Brun den 20/12 1712 i Katarina fs.

9) I Holms tomtbok 1679 (som jag har skrivit om tidigare i det här inlägget) framkommer att Waxmut, eller snarare hans(?) dotter (”Designerat d: till Waxmuths Dotter” den 28/8 1691) bör ha varit granne med skeppare Samuel Brun, Anna Catharina Brunos makes styvfar, kopparslagare master Christopher Kruse och med Gabriel Lillieflycht (fd Emporagrius), som troligen var släkt med Margareta Emporagria gift med kämnär Erik Brun. ”Dottern Waxmut” var möjligen senare granne med Christina Bruun gm kopparslagare mäster Petter Norman.

10) Maria Wachsmuth var fadder vid dop av perukmakare Peter Boys barn Scharlotta den 16/3 1687 i tyska fs. Möjligen var Boy en stavningsvariant av det vallonska släktnamnet Dubois. Misstanken bygger på att; 1) ”du Boy” är en stavningsvariant av Dubois enligt Sällskapet vallonättlingars släktlista, och 2) andra perukmakare i Stockholm omkr 1700, varav vissa även var vinskänkar under sin livstid, hade vallonska släktnamn såsom Dubois, Gode (eller möjligen Godou) och Durent (dock stavat Duren eller Durean).

Släktnamnet Dubois, leder till min enda anteckning (i sammanhanget Brun eller vallonska släktnamn) om släktnamnet Malm. Det gäller handelsman och bryggare Hans Fredrik Malm, som var gift med Johanna Catharina Dubois, men då är vi nog inne på 1800-talet. Mina anteckningar som ”leder fram till” Hans Fredrik och Catharina från 1600-talet är ganska ”omständiga” (dock inte så lång text), men om någon är intresserad kopierar jag gärna in dem här. Namnet Fredrik leder vidare till andra namn som har omnämnts i den här tråden: färgare Christian Fredrik Waxmuth, son till färgare Christian Waxmuth och Elisabeth med släktnamnet Marinie, som eventuellt är en stavningsform av det vallonska släktnamnet le Marinier.

Något annat som återkommer i mina anteckningar om släktnamnet Brun i Stockholm runt 1700 är mer eller mindre långsökta kopplingar till personer, som var föreståndare vid tyska Sankta Gertrud församling, eller dess skola, i Stockholm. En av dessa hade ett släktskap med Sara Maria Waxmuth, som var gift med Niklas Cronacker. De har omnämnts tidigare i den här tråden. Släktskapet tror jag förklaras enklast med den schematiska bilden, som jag har bifogat.

Vänliga hälsningar,
Jan