NULL Skriv ut sidan - SV: Mimer

Anbytarforum

Titel: SV: Mimer
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2023-12-24, 18:37
Hejsan och God Jul!

Tack så mycket för alla fina tips om källor Ylva!

Eftersom diskussionen om Olaus Martini börjar leda ifrån ämnet Mimer har jag skapat ett nytt diskussionsämne om Olaus här: https://forum.rotter.se/index.php?topic=196423.0

I Uppsala stifts herdaminne, volym 1 sida 341, står att Anna var Olaus Martinis yngsta dotter (se bifogad bild).

Angående uppgifter om att Olaus Martini skulle ha varit gift med Anna Andersdotter Rhalambia kan det möjligen röra sig om en förväxling. Olaus Martinis dotter, Christina, var gift med Elias Ralambius enligt von Schantz genealogier (Riddarhuset, volym 3, sida 50b, se bifogad bild). Elias bror hette Anders Ralambia och han hade en dotter, som hette Anna och alltså Anna Andersdotter Rhalambia (se bifogad bild).

Angående Kerstin Melander är det säkert en dotter, eller möjligen en hustru, till någon av Johannes Roslagius söner, men jag har inte hittat någon information om det. I von Schantz genealogier om den adliga ätten Segerfelt nr 1595 finns (tre av) Johannes Roslagius söner: Petrus Melander, Måns Melander och Mårten Melander, men ingen av dem hade vare sig hustru eller dotter med namnet Kerstin. Emellertid tycks Måns eventuellt felaktigt ha fått detta namn istället för Magnus och det är nog möjligt att eventuella döttrar saknas.  ::) Det kanske finns mer information under diskussionsämnet Melander här på Anbytarforum.

Vänliga hälsningar om en god fortsättning på Jul-helgen!
/Jan

PS: Jag har tittat mycket hastigt på Uppsala domkapitels arkiv och informationen om Väddö, men gav upp ganska snabbt.  ;D