NULL Skriv ut sidan - SV: Bure (Zebråzynthius)

Anbytarforum

Titel: SV: Bure (Zebråzynthius)
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2023-12-20, 15:36
Hej,

Lustigt nog ser jag att jag har skrivit, den 2023-01-13 i den här tråden, att Bure är ett sidospår för mig. För några dagar sedan fick jag dock den stora överraskningen, här på Anbytarforum, att jag själv troligen tillhör Bureätten på ”Grubbe-sidan”. Av den anledningen har jag ett par frågor.

I Uppsala stift herdaminne (volym 3, sida 92) står följande om den fjärde kända kyrkoherden i Söderby (Söderby-Karl) församling:

PETRUS OLAI. Angerm. Underskref presterskapets beslut att antaga liturgien 1577, Upsala mötes beslut 1593 samt Presterskapets i Upland och Södertörn trohetsförsäkran till K. Sigismund 1595”.

Stämmer min tolkning, att Petrus Olai uppges ha varit född i Ångermanland?
PS: Tack vare hjälp av Ylva Hjörvid under diskussionsämnet Mimer har jag fått reda på att det står "ångermanlänning" om Petrus Olai i Gustaf Undestams bok "En bok om Söderby Karl" (1954, sida 238).

Eftersom Petrus Olais son gifte sig med ett barnbarn till ärkebiskop Olaus Martini, som ska ha haft koppling till Bureätten (enligt artikel på Wikipedia om Bureätten), undrar jag om Petrus Olai också tillhörde Bureätten.

Vänliga hälsningar,
Jan

PS: Kanske följande information kan indikera att Petrus Olai tillhörde Bureätten?
Enligt information om kyrkoherdar i Väddö socken var den direkta företrädren till Petrus Olais son, Johannes Petri Roslagius, Ericus Johannis, som efter kort tid tycks ha blivit utbytt med Johannes Petri Roslagius. Kyrkoherden före Ericus Johannis var "Mag. PETRUS MAGNI BURAEUS eller BURAENIUS. Westrobothn.", vilket jag tolkar som att han var född i Västerbotten (Uppsala stifts herdaminne, vol 3, sida 439 - se bifogad bild). Tyvärr har jag inte heller hittat Petrus Magni Buraeus på Wikipedia-artikeln om Bureätten, så jag kanske är helt ute och cyklar.   :-[