NULL Skriv ut sidan - SV: Mimer

Anbytarforum

Titel: SV: Mimer
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2023-12-20, 14:13
Hej igen!

Stort tack Ylva för länken till boken! Nu slipper min mamma gå till bibblan! :) Efter att ha blivit överraskad av ärkebiskopen borde jag inte bli överraskad (längre) av vad man kan hitta på internet, men det blir jag ändå. :) Vad lustigt att det finns en stämpel från British Museum på exemplaret! I del 2 av boken finns information om Söderby socken och om Broby (sida 141). Här är länk till den: https://play.google.com/books/reader?id=NFdVHA_DIFgC&pg=GBS.PA140&hl=sv .

I mitt förra inlägg försökte jag beskriva resonemanget kring; 1) varför Karin Hansdotter Mimer troligen var dotter (och inte syster) till Hans Mimer och hans hustru Kerstin, och 2) varför Hans Mimers hustru Kerstin troligen var dotter till pastorn i Väddö, Johannes Petri Roslagius.

Här är ett försök att förklara (mer detaljerat än i mitt inlägg här den 2023-12-18) resonemanget kring härledningen från Kerstin Johansdotter (gift med Hans Mimer) till ärkebiskopen Olaus Martini.

Enligt tidigare resonemang var Kerstin Johansdotter troligen dotter till Johannes Petri Roslagius (se mitt inlägg här den 2023-12-18). I Gunnar Hellströms Stockholms stads herdaminne… (1951) står att Magnus Johannis Melander (fc 1630) var son till kyrkoherden i Väddö, Johannes Petri Roslagius och hans hustru Christina Nauclerus (sida 483). Vidar framkommer att Magnus äldsta dotter hette Kerstin, stavat ”Kierstin” i dopnotis daterad 16/9 1676 i Stockholms Storkyrkoförsamlings dopbok (CIa1:4, Riksarkivets bild 58). Länk till dopnotisen: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0056411_00058#?c=&m=&s=&cv=57&xywh=489%2C430%2C2816%2C1328 .

Eftersom Magnus äldsta dotter hette Kerstin är det troligt att hans mamma ”Christina Nauclerus”, som det står i Stockholms stads herdaminne (sida 483), egentligen hette Kerstin Nauclerus. Eftersom Hans Mimers hustru hette Kerstin är det troligt att hennes mamma var Kerstin Nauclerus, som alltså var gift med Johannes Petri Roslagius. I det ”berömda” tingsprotokollet, daterad 9/6 1670, står det också att (Hans Mimers änka) Kerstin Johansdotters mamma hette Kirstin och hade patronymikonet Simonsdotter vilket leder till det troliga fullständiga namnet Kerstin Simonsdotter Nauclerus. Kerstin hade ett barnbarn, Karin Hansdotter Mimer, som var född ca 1657 enligt åldersuppgift i begravningsnotis (Söderby (Söderby-Karl) socken den 6/12 1691, volym C:1). Kerstin Simonsdotter Nauclerus bör därför har varit född före 1620 och hennes pappa bör ha hetat Simon Nauclerus.

Bland biografier på Riksarkivets hemsida står om släkten Nauclér (Nauclerus), att den härstammar från Simon Olai Nauclerus (död 1638). I biografin står att Simon blev hovpredikant 1618 och kyrkoherde i Enköping 1621 samt att han var gift med ärkebiskop Olaus Martinis dotter Anna. Både Simons och Annas pappa bör alltså ha hetat Olof, och det är därför troligt att deras äldsta son hette Olof (såvida Simon inte hade en son Olof från ett tidigare äktenskap). I biografin är sonen Olaus Nauclerus (Olof Simonsson) omnämnd och han ska ha varit född ca 1626. Om detta födelseår stämmer är det troligt att Kerstin Simonsdotter Nauclerus var äldre än sin bror/halvbror Olaus eftersom hon blev mormor ca 1657. Emellertid är inte någon annan hustru till Simon Olai Nauclerus än Anna, dotter till ärkebiskop Olaus Martini, omnämnd i biografin. Därför kan vi nog referera till den för att påstå att Anna var trolig mamma till Kerstin Simonsdotter Nauclerus. Alternativt kan man kanske ”benämnda” Anna som trolig mamma eller styvmor till Kerstin. Referens: Nauclér (Nauclerus), släkt, https://sok.riksarkivet.se/sbl/artikel/8806, Svenskt biografiskt lexikon (art av AW H G-m), hämtad 2023-12-20.

Detta var beskrivningen av härledningen, från Hans Mimers hustru, Kerstin Johansdotter, till ärkebiskopen Olaus Martini. Nu återstår att försöka lista ut vem som var mamma till ärkebiskopens dotter Anna! :)

Hans Mimers troliga svärfar, Johannes Petri Roslagius, står som ”son af pastor i Söderby Petrus Olai” i Uppsala stifts herdaminne (volym 3, sida 439). I Gunnar Hellströms Stockholms stads herdaminne från reformationen intill tillkomsten av Stockholms stift (Stockholm 1951) står att Petrus Olai i Söderby möjligen kan ha varit pappa till Olaus Petri Roslagius, som fick vin i gåva av Stockholm stad enligt protokoll den 28/3 1624 (sida 479). Om Petrus Olai står, i Uppsala stifts herdaminne (volym 3, sida 93) att han var född i Ångermanland, om jag har tolkat texten rätt (se bifogad bild). Där står också att han hade två barn: kyrkoherden i Väddö och en dotter, som var gift med komministern i Väddö, E. Fabricius. Eftersom ärkebiskopen bör ha tillhört Buresläkten från ”Norrland", är jag nu nyfiken på huruvida Petrus Olai (född i Ångermanland) också tillhörde Buresläkten. Jag ska ställa frågan någonstans här på Anbytarforum!

Vänliga hälsningar,
Jan