NULL Skriv ut sidan - SV: Bröms

Anbytarforum

Titel: SV: Bröms
Skrivet av: Urban Sikeborg skrivet 2023-12-19, 22:04

Tack, Jörgen, intressant att även Karl finns med som dopnamn i de tre Bröms-släkterna, utöver Elias och Isak. De två sistnämnda namnen kan man tänka sig givits i religiöst nit, eftersom profeten Elias och patriarken Isak är viktiga personer i den hebreiska bibeln. Ändå är det anmärkningsvärt här. Någon Karl finns inte i bibeln, för övrigt.

Sveno Johannis Bröms i Ockelbo son Carolus Svenonis nämns inte med tillnamn i Uppsala universitets matrikel, till skillnad från brodern Johannes Svenonis Bröms. I stället används geografiskt utpekade benämningar i tidens anda: Gestricius ("gästringe") och Ukleboëns[is] ("från Ockelbo"). Gästrike nations matrikel, som du nämner, är ett senare kompilat, om jag förstått det rätt.

Så hittills kan man konstatera:

1) Det finns en släktkoppling mellan Brömsarna utgående från Carolus Henrici i Tuna och dem från Ockelbo (mitt inlägg 2023-12-14, kl. 20:35): Samuel Johannis Bröms (från Tuna i Medelpad) tillägnar 1624 sin dissertation bl.a. till Johannes Svenonis Bröms i Ockelbo: "åt herr Johannes Svenonis Bröms, trogen kyrkoherde för Guds församling i Ockelbo, [min] släkting och min gynnare/patron i synnerhet" ("Dn. Johanni Suenonis Bröms Ecclesiae Dei in Vgleboo Pastori fidelissimo, cognato, & suo cum primis fautori").

2) Det finns dessutom en släktkoppling mellan Brömsarna från Älgered i Bergsjö och Brömsarna från Ockelbo: befallningsmannen i Hälsingland Anders Eriksson Berg kallar i ett intyg daterat 11 juni 1640 herr Hans i Ockelbo "min Frände". [Riksarkivet i Härnösand, Hälsinglands domsagas häradsrätts arkiv, SE/HLA/1040029/A I a, vol. 3 (Ljusdals tingslag 1643, fol. 1624)]

Samtliga tre Bröms-släkter är alltså invärdes besläktade. Jag har uppdaterat släktskissen. För de personer som i litteraturen kallas Bröms men som jag inte sett med tillnamn har jag tagit bort det. Det gäller Laurentius Erici och brodern Petrus Erici i Hälsingland och Carolus Henrici i medelpadska Tuna. Jag vet inte hur jag fått för mig att den sistnämnde skulle ha varit född i Bergsjö, så jag har ändrat det till Leonard Bygdéns "sannolikt från Hälsingland".

Det verkar därför som att vi har att göra med en enda släktkrets. Längst bak i tiden i släkttavlan passar fadersnamnen inte ihop så att vi kunde länka ihop de tre Bergsjö-borna Stigo Gudmund, Hans Olsson och Erik Andersson. Men kopplingen kan mycket väl ligga på kvinnosidan (liksom den gjorde för flera med namnet Bure/Burman inom Bureätten). Vid denna tid gjorde man här ingen åtskillnad mellan släktskap på fädernet och dito på mödernet. Adelsmän kunde fortfarande uppta både namn och vapen från en äldre kvinnlig släktmedlem. Och det var fortfarande mycket varierande hur man skrev sig eller skrevs med ett tillnamn. Det är först under 1600-talets andra del som vi ser tillnamnen för ofrälse bli mer fixerade.