NULL Skriv ut sidan - SV: Mimer

Anbytarforum

Titel: SV: Mimer
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2023-12-19, 18:43
Hej igen,

Här är mitt resonemang kring varför Karin Hansdotter Mimer troligen var dotter till, och inte syster till, Hans Mimer i Broby i Söderby(-Karl) socken. Sammanfattningsvis går resonemanget ut på att det åtminstone tidsmässigt bör ha varit möjligt, att Karin var dotter till Hans Mimer i Broby.

Enligt tolkning av uppgifter i Väddö mantalslängder dog pastor Johan Petri Roslagius 1655.
Enligt åldersuppgift i dödbok, då Karin Hansdotter Mimer dog, var hon född ca 1657.

I Söderby mantalslängder (mtl:er) 1651 och 1654 är ”mäster Johan” registrerat vid ett hemman i Broby och i mtl 1653 är där registrerat ”mäster Johan Petri” (se bifogad bild). Endast drängar och pigor är mantalsförda vid hemmanet dessa år. Mäster Johan (Petri) bör ha varit pastorn, Johannes Petri Roslagus i Väddö, enligt texten i tingsprotokollet 1670.

Genom att jämföra hemmanens storlek (mantal) och namnen i Broby i Söderby mtl:er 1654, 1655 respektive 1656 bör ”hustru Kerstin” ha varit mantalsförd 1656 vid hemmanet som tidigare (1654) hade ägts av Johannes Petri Roslagius (se bifogad bild). Eftersom pastorns änka blev mantalsförd i Väddö mtl 1656 bör ”hustru Kerstini Broby inte ha varit pastorns änka. Även i nästa tillgängliga Söderby mtl 1666 är ”hustru Kerstin” själv mantalsförd vid ett hemman i Broby, men inte hennes make. Även om det tyvärr saknas mtl:er mellan 1656 och 1666 kan man misstänka att de två ”hustru Kerstin” var samma person, och eftersom arvingarna efter prosten i Väddö, Johannes Petri Roslagius, ägde ett hemman i Broby fram till åtminstone 1670, är det nog motiverat att misstänka att ”hustru Kerstin” var prostens dotter. Enligt tolkning av tingsprotokollet 1670 var det prostens dotter, ”hustru Kerstin”, som var gift med Hans Mimer i Broby. Eftersom prostens dotter, ”hustru Kerstin”, var gift enligt mtl 1656 finns det möjlighet att hon var mamma till Karin Hansdotter Mimer (fc 1657).

I mitt inlägg här, den 2022-04-07, skrev jag några funderingar kring varför ”hustru Kerstins” make, Hans Mimer, inte blev mantalsförd i Broby vissa år på 1660-talet. Ny information om det: I Söderby mtl 1653 finns kolumner med rubrikerna ”skytt, ”båtsman” (om jag har läst rätt) respektive ”båts: h.”, vilket jag tolkar som båtsmanshustru. I Broby var då (mtl 1653) två båtsmän, en skytt och en båtsmanshustru mantalsförda. Det tycks därför troligt att Hans Mimer var båtsman, eller annan typ av militär, på 1660-talet och därför inte blev mantalsförs i Broby vissa år.

Idag hann jag bara med resonemanget kring släktskapet mellan Hans Mimer i Broby och Karin Hansdotter Mimer, men jag återkommer med mer information kring mammorna (se mitt förra inlägg).

Vänliga hälsningar,
Jan