NULL Skriv ut sidan - SV: Mimer

Anbytarforum

Titel: SV: Mimer
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2023-12-19, 10:26
Hej igen!

Det blev svårt att hitta informationen om att Anna Olsdotter Martinis mamma hette Anna Andersdotter Rhalambia. Det blev ett fasligt googlande och surfande på nätet, och till sist hamnade jag här, på den här tråden om Mimer.  ;D Jag har helt enkelt kopierat uppgiften i Håkan Carlssons inlägg här den 2023-12-10 där det står "Annas mor Anna Andersdotter Rhalambia". Möjligen kommer den uppgiften ifrån boken, som Håkan har skrivit om: "Fredrik Vilhelm Radloffs bok beskrivning över Roslagen". Efter Julhelgerna ska min mamma gå till "den berömda" bibblan i Enköping för att beställa boken. Vi får hoppas att vi får mer klarhet i "fallet Rhalambia" efter att ha tittat i den. Jag har hittat information om Olaus Martini och Anna Andersdotter Rhalambia på geni.com, men tyvärr har jag inte den bästa erfarenheten av informationen på den hemsidan.

En annan svårighet jag har haft är att hitta källan till att Anna Olsdotter Martini skulle ha varit född ca 1585 i Norrköping, vilket jag har skrivit i en av de bifogade bilderna i mitt förra inlägg. När man läser om hennes pappa, ärkebiskopen Olaus Martini, får jag uppfattninge om att han bodde i, eller åtminstone jobbade i, Nyköping 1585 (inte i Norrköping). Jag har också noterat att han gifte sig 14/8 1586 med Ragnhild Håkansdotter, dvs ungefär ett år efter att Anna Olsdotter Martini skulle ha varit född. Om det stämmer borde Anna Olsdotter Martini alltså ha haft en annan mamma än Ragnhild Håkansdotter.

När jag Skypade med min mamma igår och vi pratade om den här släktforsningen kom vi fram till att Hans Mimer i Broby troligen var pappa till Karin Hansdotter Mimer, som var gift med Gabriel Blom. Emellertid finns "risken" att Hans var bror till Karin. Jag har för mig att jag hade detta "grubbel" när jag skrev den där "tidslinjen" här för något år sedan. En annan tveksamhet, som jag har fått, är huruvida samtliga omnämnda kvinnor i härledningen till ärkebiskopen verkligen var mammorna i tråden. Dagens uppgift tänkte jag skulle bli att dubbelkolla dessa två tveksamheter. Jag återkommer!

Vänliga hälsningar,
Jan