NULL Skriv ut sidan - SV: Waxmuth / Wachsmuth

Anbytarforum

Titel: SV: Waxmuth / Wachsmuth
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2023-12-18, 10:58
Hej!

Jag är rädd att mitt svar gör dig mer frustrerad Anna, men förhoppningsvis ger det dig istället hjälp.
Jag tror det står "hoos" med bokstaven h skrivet med darrig hand. Efter "hoos" skulle det kunna stå "Stripner" eller liknande. På raden under "hoos" och det eventuella "Stripner" står det nog var denne eventuella "Stripner" bodde och börjar med "i". Möjligen, men jag tror det inte själv, kan det stå en kort variant av Stockholm efter "i".

Eftersom jag själv är nyfiken på Anna Margareta Waxmuths tredje make, bokbindaren Johan Jacob Kirckhoff (jag har släktnamnet Kirckhoff bland mina anor, men inte Waxmuth), tittade jag på ditt (Anna Carlssons) inlägg den 2014-09-13 igen. Jag fick då se att Madame Cathrina Bång var fadder då Jacob Faltin/Wallentin Kirckhoff döpt den 15/1 1754 i Karlshamn. Det är ju näst intill samma (ovanliga?) namn som Catharina Bång, som var gift med bro-besökare Johan Larsson Waxmuth vars barn, Johannes, döptes den 7/4 1668 i Maria Magdalena församling i Stockholm (se mitt inlägg här den 2023-01-26). Tidsmässigt bör det röra sig om två personer med samma namn (Catharina/Cathrina Bånd), men man kan kanske gissa att de var släkt med varandra (faster/brorsdotter?).

Vänliga hälsningar,
Jan

PS: Om någon har mer information om ovan nämnda bokbindare Johan Jacob Kirckhoff skulle jag bli glad och tacksam om jag fick ta del av den.  :)