NULL Skriv ut sidan - SV: Bröms

Anbytarforum

Titel: SV: Bröms
Skrivet av: Urban Sikeborg skrivet 2023-12-15, 19:34

Det är alldeles för många Brömsar här ... Under 1500-talet var det inte vanligt med tillnamn för prästerna. Under 1600-talet är bruket vacklande; prästerna kan nästan slumpmässigt skrivas med eller utan tillnamn, både av sig själva och andra. (Se min utläggning om detta i "Latin för släkthistoriker" [2022, s. 24–27], liksom Björn Järhults artikel "Bureättlingen herr Roland i Nora", om en kyrkoherdes tillnamnsbruk, i Svensk Genealogisk Tidskrift 2023:1.) Men här ska alltså flera präster på 1500-talet ha använt Bröms som tillnamn, enligt litteraturen.

Beträffande kyrkoherden i Tuna (Medelpad) Carolus Henrici, död år 1600: Finns han verkligen belagd med tillnamnet Bröms i samtida källor? Olof Joh. Broman (död 1750) skriver i sin genealogi för släkten Schalin (Scalinus) att kyrkoherden i Segersta Ericus Petri två söner Petrus Erici och Laurentius Erici båda hade tillnamnet Bröms. Genealogin är dock baserad på uppgifter av släktmedlemmar ett sekel i efterhand och är därför andrahandskällor. Jag har inte sett Laurentius Erici nämnas med något egentligt tillnamn i samtida källor, och jag härstammar ändå från karl'n. Det är också möjligt att Petrus Erici fått sitt tillnamn retroaktivt genom att sonen Erik kallade sig Bröms. Erik anger inget tillnamn för sin far och farbror i dedikationerna i sin dissertation 1624; han anger bara deras latiniserade dop- och fadersnamn. Men Erik (sedermera adlad Rosenhielm) kan mycket väl ha tagit namnet efter sin mors bröder, vilket jag tycker verkar troligare än ett scenario där en prästfamilj med tillnamnet Bröms från Segersta skulle ha gift in sig i en annan prästfamilj med samma tillnamn från Tuna.

Det finns två släkter Bröms från Bergsjö i Hälsingland, den ena utgående från byn Älgered i Bergsjö, den andra från kyrkoherden i Ockelbo Sveno Johannis Bröms (död 1610), vilken i äldre genealogier anges vara bördig från Bergsjö. Dessa två familjer var bevisligen besläktade: i ett intyg daterat 1640 kallar befallningsmannen Anders Eriksson Bröms (från Älgered) herr Hans Bröms i Ockelbo för "min Frände".

Alla spår verkar leda till Bergsjö. Om nu två inbördes besläktade familjer från Bergsjö använt tillnamnet Bröms, skulle inte då Carolus Henrici i Tuna barn ha kunnat inspireras att uppta namnet från släktingar på mödernet? Modern, Barbro Stigsdotter, var dotter till Stigo Gudmundi, kyrkoherde i Bergsjö 1535–1570. Tuna i södra Medelpad och Bergsjö i norra Hälsingland ligger inte långt ifrån varandra.

En annan reflektion är att de inte särskilt vanliga dopnamnen Elias och Isak förekommer så väl bland Carolus Henrici barn som i Älgeredssläkten.

En svaghet i mitt resonemang är att Johannes Caroli Bröms var född 1554, enligt Bygdéns herdaminne, alltså i faderns första äktenskap. Stämmer det var han inte son till faderns andra hustru Barbro Stigsdotter från Bergsjö. (Slarvigt angivet av mig i släkttavlan.) Det finns visserligen exempel på att hel- och halvsyskon tagit samma tillnamn, men det är inte det första man tänker på.

Jag har gjort en släkttavla där jag försökt skilja alla dessa Brömsar åt. (Alla barn till personerna är inte medtagna, eftersom utrymmet inte tillåter det.) Tänker jag helt galet?