NULL Skriv ut sidan - SV: Le Brun

Anbytarforum

Titel: SV: Le Brun
Skrivet av: Kjell Lindblom skrivet 2023-12-15, 16:19
Hej Jan!

Jag fortsätter med revideringen av berörda tabeller och får väl återkomma till ditt senaste inlägg, om det är befogat.

Texten i Tabell 2 avslutas på följande sätt:
Som synes ovan har han lämnat landet med sin hustru. Hennes släktnamn kan möjligen anas i en notering från tinget i Film och Dannemora 7/2 1648:
  Noch framkom en fransoos Pacho Barno be:d, och rådhfråghadhe sigh af Rätten, om han skulle få tagha sin hustrus systers arf af Claas Kloo, Blef saght Befallningzmannen Hans Sijfwardsson medh godhe män skall byta them emellan.

Barn:   Pacquet   (tab 4)
   Catharina   f c 1644, bg 30/7 1732 i Älvkarleby, g m Mårten Pouset omkr 1671
   Johan   (tab 10)
   Pierre   (tab 17)

Texten i Tabell 10 inleds med "Johan le Brun, trol son till Pacquet (tab 2), är 1670-72 brukskarl i Älvkarleby. År 1681 är han hammarsmed ..."
Avseende barnet 29/9 1684 i Älvkarleby, ändra dp till bg (jag biträder din mors uppfattning).

Texten i Tabell 17 inleds med "Pierre le Brun, trol son till Pacquet (tab 2), är ogift hammarsmed vid Galtströms bruk 1679 men finns 1681-97 där med sin hustru Sigrid Persdotter."

De tidigare okopplade tabellerna 10 och 17 har jag därmed troligkopplat (observera ordet troligkopplat). Jag finner det rimligt tänka sig, att bägge sönerna i Tabell 1 återvänder till sitt hemland efter föräldrarnas död. De torde ha varit i näst intill vuxen ålder omkring 1630, som jag skrivit i Tabell 1.
Paquet le Bruns barn (tab 2) är däremot födda i Sverige och har etablerat sig här, varför de väljer att stanna kvar.

Ja, så tänker jag, är du nöjd med revideringen, Jan?