NULL Skriv ut sidan - SV: Le Brun

Anbytarforum

Titel: SV: Le Brun
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2023-12-15, 14:52
Hej Kjell,

Tack så mycket för uppdatering av information om några Johan le Brun!

Jag har skrivit nya versioner av NV:s ”le Brun-tabeller” 3, 9 och 10, men jag misstänker att du kommer med mer information. Jag brukar skriva att jag ofta har fel när jag misstänker något, men den här gången hoppas jag att jag har rätt …för en gång skull. ;) Förresten läste jag ditt inlägg daterat 2013-10-13 först.  ;D

Sonen Daniel har jag för mig att du har skrivit, under diskussionsämnet om Brun i Stockholm, att han var trolig son till Johan Daniel Braun (”min” Tabell 19 i nämnda diskussionsämne). I sammanhanget om ”de äldsta le Brun” spelar det säkerligen inte någon roll, men jag håller inte med om detta troliga släktskap. Jag har uppfattningen att Johan Daniel Braun ”rörde sig i rika kretsar” och har sett, i primärkällor, att han hade en styvson som blev vinskänk. Eftersom några andra ”Brun i Stockholm kring 1700” var vinskänkar, vinhandlare eller ingifta i den yrkesgruppen har jag läst Gunnar Hellströms tre artiklar i Samfundet Sankt Eriks årsbok (1957, 1959 resp 1960) om vinskänkar och källare i Stockholm under nämnda tidsperiod. Enligt Gunnar var det stor status-skillnad mellan en krögare (som Daniel Johansson le Brun var) och en vinskänk. Det klingar därför felaktigt i mina öron att Johan Daniel Brauns egen son blev krögare (medans hans styvson blev vinskänk). Johan Daniel Braun hade en son, som troligen hette Johan Daniel (även om det står Johan David i dopnotisen). Denne son döptes den 8/2 1681 i tyska Sankta Gertrud (Gertrud igen!) församling i Stockholm (CI:1a, sida 621). Faddrar var: herr Peter Hagen*, herr Salomon Otter, herr George Brandt, herr Joachim von(?) Feife(? Pfeiff?), fru grevinna(?) Christina Oxenstierna, fru Maria Elisabeth Bikerfonum(?) och jungfru Eleonora …(?). Att ”barnet till dessa faddrar” skulle bli en ”simpel” krögare klingar som sagt fel i mina öron.

* Man kan undra om herr Peter Hagen var släkting till Johan von der Hagen, som arrenderade Ortala bruk omkr 1670.

Länk till dopnotisen:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0056733_00290#?c=&m=&s=&cv=289&xywh=3011%2C1731%2C3042%2C1435

Jag har noterat att en dotter, Catharina, till Pacquet le Brun (Tabell 2 i NV del 1, sida 106) var gm Mårten Pouset omkr 1671.

Fråga:
Var ovan nämnda Mårten Pouset nära släkting till bokhållare Johan Posset vid Ortala bruk 1669-70? Dvs den jag skrev om igår här: https://forum.rotter.se/index.php?topic=67874.0.

Ett barnbarn till Per le Broun (1747-1805) och Maria Bonnevier (1745-1815) gifte sig med en person, som hade anor i Söderby(-Karl)/Väddö-trakterna där ju Ortala bruk ligger/låg. Denne Per le Brouns gammelfarfar var Jean le Brun (Tabell 10 i NV del 1, sida 109). Det skulle inte förvåna mig om information om detta område plus ”Norrlands-området” i kombination med information kring brukspatronsläkterna Lemmens (bla Ortala) och Momma/Reenstierna (bla ”Norrland”), vore till hjälp för att reda ut bakgrunden till, åtminstone, min ”le Brun-anfader” (dvs Jean le Brun, Tabell 10).

Vänliga hälsningar,
Jan