NULL Skriv ut sidan - SV: Mimer

Anbytarforum

Titel: SV: Mimer
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2023-12-13, 16:59
Hej!

Tyvärr blir det ett snabbt svar, men jag lovar att återkomma med mer information och kommentarer!
Anledningen till det snabba svaret är att jag har tänkt att du, Håkan, kanske har lånat Radloffs bok på bibliotek och behöver lämna tillbaka den.

Enligt min tolkning av det tidigare nämnda tingsprotokollet (av Karin Uhrvik i den här tråden), då handelsman och arrendator (av Ortala bruk på Väddö) Johan von der Hagen önskade få hemmanet i Broby värderat "av" Kerstin Simonsdotter och hennes dotter (Hans(?) Mimers änka), hade hemmanet redan blivit uppbjudet. Eftersom jag tidigare inte har varit säker på (men är lite mer övertygad nu) att värderingen verkligen innebär att Kerstin och Mimers änka var släkt med "herr Johan" (se här: https://forum.rotter.se/index.php?topic=185481.0) har jag letat efter ett protokoll där uppbjudan av hemmanet i Broby är nämnt. Tyvärr har jag inte hittat det (än), men istället hittade jag släktnamnet Martini i ett protokoll daterat 19/1 1660. Jag håller på att kämpa med avskrift att protokollet, men så kom jag på att jag borde fråga först (av ovan nämnda anledning).

Fråga:
Känner du, Håkan, eller någon annan till om det fanns en präst i Länna 1660 som hette Staffan Matsson? Om jag har tolkat texten rätt hade han en svägerska som hette Malin Martini, änka 1660 efter Staffans bror Hans(?). Änkan Malin brukade Staffans föräldragård/hemman i Söder Nånö i Estuna socken.

Källa Svea Hovrätt, Advokatfiskalen Uppsala län, volym EXIe:656.

sida 431 (handskriven sida 425):
”Anno 1660 den 19 Januarij hölts
rätt lagha tingh medh almogen aff Lyhundrats
härade uthi Söderby sochnestugu”

sida 432 (handskriven sida 426):
”S:D: [samma dag] kom och för rätta Wällärde H:r Staphan i Länna [en präst?]
och anklagade sin broders hustru hust:r Malin sah:
Hans(?) Mats [Matsson?] Eefterlefwerska i Södernåne [Söder Nånö i Estuna socken?], dett hon hans
fäderne hemman illa häffdar(?) och brukar, och en(?) Wen(-?)
sinnadt sigh om en bättre åbo omser honom till
swars gifwer be:tte [bemälte] hust:r Malin skriffteligen och bew:(-)
isar [bevisar] sigh första åhret efter sin sah: mans dödh hafwa
giärdat 500 fambnar giärdsgårdh och dijkat 50 famb:r
andra åhret 300 famb:r och dijkat 30. Trijdie åhret
i lijka 500 famb:r såsom och förfärdigat en stugu medh
nytt taak och timbrat krijng om en kiällare. Detta
togh nämbden i betänckiande och sigh såledhes resol-
verade. 1) att der dett pröffues [prövas] i sanningh som H:r
Stephan klagar dett han åkeren illa hafwer höfdatt(?)
och huusen illa bygt. 2. Intet kan betala till för(-?)
lagd dagh som ähr h: [hustru] Martini de peng:r H:r Staphan
fordrar sampt clarera Cronones uthskylder
wari då der ifrån skilder och hennes barns fader-
brödher
hafwij då tilträdhe, dett förestå och bruka.”


Jag har kommit ungefär så här långt med avskriften, men jag återkommer för det finns mer information om släktingarna.

Länk till sida 432 på ArkivDigital (abonnemang krävs!):
https://app.arkivdigital.se/volume/v420473a?image=4470

Vänliga hälsningar,
Jan