NULL Skriv ut sidan - SV: Le Brun

Anbytarforum

Titel: SV: Le Brun
Skrivet av: Kjell Lindblom skrivet 2023-12-11, 16:14
Hej Jan!

Många frågor var det. Jag ska besvara dem, om jag kan.

1a. Nej, Jeanne Claesdotter kan inte vara dotter till Toussaint Guillaume. Hennes far heter Claes och det framgår av svaret på 1b.

1b. Det finns en fortsättning på texten om Simon le Brun (Tab 6). Jag redovisar början, eftersom det är ett långt ärende:
"  Den 1/7 1674 går ärendet vidare.
  S:d: kärade Johan Ehrsson förswars karl widh Hillebohlet till Lars Olofsson skattebonde ibidem, för det Lars Olofsson utaff hust: Jehanna Claesdotter be:te Johans Swärmodher hade ett Änges stycke utj Böhle Uthiordh igenlöst, som han för detta till hust: Jehanna sampt hennes affledne Man sal: Simon le Brunh för 60 dal:r K:r M:t..."
Juridiskt arkivmaterial har en mycket hög grad av tillförlitlighet.

1c. Jag kan inte se, att det finns risk för några förväxlingar i det här fallet, eftersom hon kallas Jehanna Claesdotter samma dag som ärendet behandlas på tinget. Du kan inte jämföra med det troligen felaktiga patronymikonet för Claes Guillaume (Tab 32 och 37 i NV del 1). Patronymikon Classon är här angivet i en personalieberättelse skriven mer än ett halvt sekel efteråt och på en plats långt ifrån där händelsen skedde. Tillförlitligheten i personalieberättelser är låg och det är inte ovanligt med direkta sakfel just beroende på både tidsmässiga och geografiska avstånd.

1d. Ja, det finns det. Men eftersom det är en hypotes, vill jag inte besvara frågan här. Det finns alltför många släktforskare, som genast skulle bortse från osäkerheten och börja dela uppgiften som fakta. Däremot ska jag gärna berätta hur du själv kan leta vidare. Jeanne Claesdotter föder barn mellan 1644-66, varför jag angett hennes vigsel med Simon le Brun till omkring 1643. Man kan gissa, att Simon le Brun är näst intill vuxen, när han kommer till Sverige 1632. Jeanne Claesdotter, som är i barnafödande ålder fram till 1666 bör vara född omkring 1625 och åldersskillnaden mellan dem cirka 10 år (han 28 och hon 18 år). Hon invandrar troligen som barn med sina föräldrar. Finns det några valloner med förnamnet Claes/Nicolas i Österlövsta socken under perioden 1630-45? En av dem kan i så fall vara hennes far.

2. Ingen aning

3. Sorry, Nyckfelstrisse har varit framme. I tillägget står Tab 10. Skall vara Tab 9. Tabellerna 9 och 10 i NV del 1 sid 109 avser helt säkert två skilda individer.

Vänligen
Kjell