NULL Skriv ut sidan - SV: Le Brun

Anbytarforum

Titel: SV: Le Brun
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2023-12-10, 17:55
Hej igen,

Jag har några frågor:

1) I Kjell Lindbloms bok Nordisk Vallongenealogi del 1 (NV) står att Simon le Brun (TAB 6) gifte sig ca 1643 med Jeanne Claesdotter och att Simon arbetade i Åkerby 1643-44 (sida 107). Vet man, eller finns hypoteser om, vem som var Jeannes pappa Claes?

2) I NV sida 109 finns Tabell 10, Jean le Brun. Vet man, eller finns hypoteser om, vilka som var hans föräldrar?

3) På Kjell Lindbloms hemsida med ”tillägg till NV” (del 1 och del 2) finns ”le Brun Tabell 10” med text som handlar om en soldat, Johan Brom/Jan Borin, i Tierp socken (se bifogad bild). I NV sida 109 finns Tabell 9, Jean le Broun alias musketör Johan Simson Bruun, son till Simon (TAB 6). Det rör sig om samma person även om tabell-numren är olika, eller hur?

Bakgrunden till mina frågor (om någon är intresserad och orkar läsa) är en sk ”DNA match” som jag och min mamma har. (Jag har nog skrivit om detta vid ett par andra tillfällen.) DNA matchen och jag har två små DNA-fragment som lär komma från en gemensam, eller två gemensamma, ana/anor. Min mamma har endast ett litet DNA-fragment gemensamt med samma DNA match. Det betyder troligtvis att det ena av mina två nämnda DNA-framgent kommer från min mamma och det andra kommer från min pappa. (Båda mina DNA-fragment kan dock komma från min pappa. Det skulle, i sådant fall, innebära att DNA-fragmentet, som min mamma har gemensamt med DNA matchen, inte har överförts till mig.)

Traditionell släktforskning visar att min DNA match och jag har få ”luckor” i våra släktträd. Vidare visar den traditionella släktforskningen att Jan de Han (TAB 1 i NV del 1, sida 180) och hans hustru är DNA matchen och mina möjliga närmaste gemensamma anor (se bifogad bild). Jag skriver möjliga eftersom det inte tycks vara klarlagt huruvida Jan de Han var farfar till Mårten Duhan (TAB 7 i NV del 1, sida 182). (I den bifogade bilden har jag dessutom gjort, av någon anledning som jag tyvärr inte minns, en streckad linje mellan Jan de Han och Mårten Dehand (TAB 2 i NV del 1, sida 180). Streckade linjer brukar jag använda för att markera att ett släktskap inte är säkert.) Möjligheten finns alltså att min DNA matchs och mina gemensamma DNA-fragment kommer från Jan de Han och/eller från hans hustru. (På den bifogade bilden är Brita Jacobsdotter (längst ner t.v.) min pappas ana och Johan Dubois/Debeau (längst ner t.h.) är en ana till min DNA match.)

Eftersom DNA matchens och min mammas anor har olika geografiska utbredningar ända ner till och med 1700-talet, misstänker jag att deras närmaste gemensamma anor också hittas bland personer med vallonsk bakgrund. Bland min mammas anor finns de vallonska släktnamnen Bonnevier och le Brun (se bifogad bild i mitt inlägg här den 2020-05-05). På ”le Brun-sidan” är vår anfader Jean le Brun (TAB 10 i NV del 1, sida 109). Därav fråga nr 2 ovan.

Eftersom jag inte vet vilka som var föräldrar eller syskon till Jean le Brun (TAB 10) har jag letat efter kombinerad tidsmässig och geografisk gemensam nämnare bland DNA matchens ”vallon-anor” och bland tabellerna i NV om släkterna Bonnevier samt le Brun. I släkten Bonnevier har jag inte hittat någon sådan gemensam nämnare (men jag måste erkänna att jag inte har letat så noga). I släkten le Brun har jag noterat Simon le Brun (TAB 6 i NV del 1, sida 107) och nu kommer vi till motivet till fråga 1 ovan (angående Jeanne Claesdotters pappa).

Simon le Brun gifte sig ca 1643 med Jeanne Claesdotter i Åkerby, eller bodde åtminstone där 1643-44 och förmodligen bodde paret sedan i Åkerby/Hillebola till 1654. Efter Simons död 1666 gifte Jeanne Claesdotter om sig.
Fråga 4: Vem gifte hon om sig med?

Bland anorna till min och min mammas gemensamma DNA match finns Colas Gilljam (TAB 32 i NV del 1, sida 306 – ”Claes Claesson Guillaume” i den bifogade bilden). I NV står att Colas: 1) var trolig son till Tossainct även om han kallades Clas Clason i sonens personalier (Fråga 5: Var och när skrevs personalierna?), 2) jobbade vid Lövsta bruk 1643-44, vid Åkerby 1649-60 och åter vid Lövsta bruk 1662-63, samt 3) gifte sig i början på (eller möjligen i mitten av?) 1640-talet med Jeanne/Gehenna Duan, dotter till ovan nämnda Jan de Han (se bifogad bild). Colas Claesson tycks alltså ha flyttat till Åkerby då Jeanne Claesdotter troligtvis bodde där. (Hoppas jag inte ”övertolkar” texterna i NV!) Som säkert märks är jag ute efter ett eventuellt syskonskap mellan Colas Claesson och Jeanne Claesdotter, som båda troligen bodde i Åkerby 1649-53 (enligt min tolkning).

Jag observerar och funderar vidare och kan inte låta bli att notera att:

1) Colas Gilljam (TAB 32) var trolig son till Tossainct Guilheame (TAB 1 i NV del 1, sida 297) även om han en gång blev registrerad med patronymikonet Clason.

2) Tossainct Guilheame (TAB 1) hade en dotter Johanna (fc 1622, d 1697) gm handelsman Pierre Cambou i Stockholm där hon blev registrerad med patronymikon Toussaint.

Version II av fråga 1: a) Finns möjlighet att Simon le Bruns hustru, Jeanne Claesdotter, var trolig dotter till Tossainct Guilheame (TAB 1 i NV del 1, sida 297) även om hon blev registrerad med patronymikonet Claesdotter (såsom beskrivs om Colas Gilljam)? b) Var och när blev Simon le Bruns hustru Jeanne registrerad med patronymikonet Claesdotter? c) Kan en möjlig förklaring till de eventuella förväxlingarna vara att Tossainct var styvfar till (en del av) barnen i TAB 1 (NV del 1, sida 297)? d) Finns andra förslag på vem som var pappa till Simon le Bruns hustru, Jeanne Claesdotter (förslagsvis någon Claes i Åkerby omkring 1640)?

I den bifogade bilden har jag lagt in ett par frågor: i) Var Claes Claesson Guillaum och Jeanne Claesdotter syskon?, och ii) Var Simon le Brun (TAB 6) och Jean le Brun (TAB 10) släkt med varandra?

Med många frågor och funderingar hälsar vänligen,
Jan

PS: Jag kan inte låta bli att berätta att jag idag (dagen efter ovanstående inlägg) av annan anledning tittade på listan med mina DNA matcher. Jag fick då se en stavningsvariant av släktnamnet Guillaume och blev nyfiken. Döm om min förvåning när jag fick se att denna DNA match och jag delar två små DNA-fragmen medans min mamma delar endast ett litet DNA-fragment med samma DNA match! Precis som den igår beskrivna DNA matchen! Det ska bli spännande att se om det går att följa denne "Guillaumes" anor tillräckligt långt för att hitta de närmaste gemensamma anorna.