NULL Skriv ut sidan - SV: Gallon / Galan

Anbytarforum

Titel: SV: Gallon / Galan
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2023-12-08, 11:31
Hej,

Troligen var det Dorothea Dargeman och klensmed/remsnidare Elias Gallers dotter, Anna Eliasdotter Galler, vars son (ej namngiven) med klensmed gesäll Ananias [Antonius?] Lavi döptes den 2/3 1690 i Katarina fs i Stockholm (CI:4, sida 510). Anna och Ananias hyrde bostad vid Holländarekvarnen. Faddrar var: klensmed mäster Lorentz, klensmed mäster Jonas, hovslagare gesäll Arfwid, hustru Dorotea Dargman (Annas mamma, dvs barnets mormor), hustru Catharina Hansdotter och jungfru Elisabeta Nilsdotter.

Länk till notisen:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0055753_00267#?c=&m=&s=&cv=266&xywh=3080%2C1191%2C3035%2C1435

Sedan sist har jag hittat det digitaliserade registret över dop vid tyska Sankta Gertrud församling i Stockholm (1637 - 1700). I det finns ett antal barn till Elias Galler, inklusive Anna (se bifogad bild i vilken jag har tagit med barn till Gertrud och vagnmakare Simon Gajar vars släktnamn jag tycker påminner om gujar).

Släktnamnet till Anna Eliasdotter Gallers make, Ananias Lavi, tycker jag påminner om släktnamnet "De la Va" och "de Val", som båda finns i Sällskapet Vallonättlingars släktlista. I ovan nämnda register finns konterfejare Heinrich De la Walle och jag bifogar bild på det också - och på den bilden har jag tagit med Antonius De la Kock eftersom "Koch"/"Kock" också finns med i Sällskapet Vallonättlingars släktlista. Coq betyder tupp på franska, och på den vallonska flaggan finns ju en tupp, vilket är gallo (jämför Gallon) på italienska (men det har jag redan nämnt i den här tråden).