NULL Skriv ut sidan - SV: Älvsborgs lösen

Anbytarforum

Titel: SV: Älvsborgs lösen
Skrivet av: Ola Karlsson skrivet 2023-12-06, 15:48
Det bör ju avse platsen. Bläddrar man fram ett par sidor, så verkar det vara så.

Kan de tre gårdarna - de två nedre försedda med ett ibidem -
på något sätt geografiskt ligga nära varandra?

Håkan
Tack för iakttagelsen.

Jag ser det för Almunge (s.108, 2 socknar ifrån Edsbro), men inte Ununge (s.107, gemensam Kyrkoherde) eller Knutby/Bladåker (s.102/s.104, grannsocknar).
Dessa förteckningar är uppenbarligen originalupptagningar eftersom de har bomärken och från dispositionen att döma är (merparten av) texten skriven vid samma tillfälle. Vid lite närmare studium kan jag dock se att Almunge och Edsbro (s.106) har samma skrivare men skild från de andra socknarna, jmf. exempelvis hur "Summa" skrivs. 

Men ...
Alla gårdar i Sättra (1:a bilden) ligger samlade vid den här tiden (se bild av Sättra (Lantmäteriet inför storskifte 1769): 1=A, 2=F, 3=B, 4=E, 5=D, 6=C), men det gäller också för alla andra byar/gårdar i socknen och beteckning "ibdem" är således inte konsekvent använd i denna socken. Som jag nämnt i första inlägget tycks det inte finns någon koppling till delning av gårdarna. Gård 3 och 4 är delade cirka 1550 och gård 4 har "ibdem", men delad är även gård 5 och 6 (c:a 1565) där gård 6 inte har det.

Sammantaget delar jag nog tanken att "ibdem" ändå ska syfta på platsen (fast det är överflödigt skrivet).
Retoriskt: Är det kanske så att skrivaren har börjat bytta "stil" när han befann sig i Edsbro (fast kom han på bättre tankar eller fick han hjärnsläpp då)?