NULL Skriv ut sidan - SV: De Wahl / De Wall / De Val / Dewall / Devalt

Anbytarforum

Titel: SV: De Wahl / De Wall / De Val / Dewall / Devalt
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2023-12-05, 15:55
Hej,

Det är verkligen lätt hänt att en miss görs i släktforskning och jag kan inte låta bli att både känna igen mig och att bli lite road av texten ”Ni fattar” i Anders Pemers inlägg den 2018-10-04. :)

Jag undrar om släktnamnet ”de Val” kan ha haft stavningsformerna ”Duwalts”, ”Devil”, ”Deuel” och/eller ”Dewal”. De tre sista (med osäkerhet kring det allra sista) har jag hittat i Tyresö mtl:er 1691, 1692 respektive 1693 (den sista med otydlig text – därav osäkerheten). Det gäller en krögare med namnet Adam. Jag skulle tro att det är samma person, som i församlingens volym CI:3 är växelvis registrerad som krögare respektive arrendator (möjligen av krogen?). I CI:3 tycks hans släktnamn dock vara stavat Doubel eller Doubol, som jag tycker påminner om släktnamnet Doublet. Jag har nämnt Adam i ett annat inlägg under det vallonska släktnamnet la Bende / Labansson där jag också har lagt in några länkar. Se här: https://forum.rotter.se/index.php?topic=195753.0

Över till ”Duwalts:

Den 13/9 1689 döptes i Katarina fs i Stockholm borgare Anders Andersson och hustru Kirstin Larsdotters son Andreas (CI:4, sidorna 467 och 468). Familjen hyrde bostad i ”Mummans gårdh på östre kyrckio gatan”.

Faddrar vid dopet var:

•   mjölnare mäster Abraham Eriksson, som möjligen: 1) gifte sig 26/9 1658 i Tyresö (även om det står ”mjölnare Anders” utan efternamn) med Malin Olofsdotter, 2) var ”mjölnare Abraham”, pappa till Erik, som döptes 30/10 1660 i Tyresö (troligen första sonen varför mjölnare Abrahams pappa kan ha hetat Erik, dvs mjölnaren i Tyresö hette troligen Abraham Eriksson), och 3) var faddern Abraham Eriksson vid dop, den 9/6 1686 i Riddarholmens fs, av mjölnare och byggmästare Johan Labans (ev le Bende) tvillingar (Andres och Magdalena). Eftersom tvillingarnas pappa var mjölnare är det inte helt osannolikt att faddern Abraham Eriksson också var mjölnare. Tvillingarnas pappa, Johan Laban, var mjölnare vid Uddby kvarn i Tyresö på 1670-talet och ”mjölnare Abraham” (trol Eriksson) var mjölnare vid samma kvarn 1660.
•   bagare Gustaf Loo vars förnamn är samma som ”Mummans” första barns namn (se nedan), och vars efternamn kanske kan vara holländskt(?)
•   hökare Erik Mårtensson
•   accis-karl Daniel Reen, vars släktnamn är ”första delen” av ”Mummans” egentliga släktnamn: Reenstierna (se nedan)
•   (accis-karl?) Olof Olofsson
•   hustru Helena Andersdotter
•   hustru Femia Eriksdotter
•   hustru Brita Duwalts
•   jungfru Anna Samuelsdotter

Länk till namnet Brita Duwalts i dopnotisen:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0055753_00247#?c=&m=&s=&cv=246&xywh=195%2C88%2C3035%2C1435

Mummans gård på Östra Kyrkogatan är omnämnd även i en dopnotis daterad 24/6 1688 i Katarina fs (CI:4, sida 272 – den jag egentligen är intresserad av…). I en dopnotis daterad 3/4 1689 i Katarina fs (CI:4, sida 434) står att föräldrarna till barnet hyrde bostad ”på östre Kyrchio gata i Reenstiernas gårdh”. (Länk: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0055753_00229#?c=&m=&s=&cv=228&xywh=412%2C2965%2C3034%2C1435). Eftersom bröderna Abraham och Jakob Momma fick (eller tog?) namnet Reenstierna när de adlades (1669) misstänker jag att ”Mummans gård” och ”Reenstiernas gård” på Östra Kyrkogatan i Katarina fs var en och samma gård. På adelsvapen.com står om ovan nämnda Jakob Momma/Reenstiernas son, Jakob Reenstierna (grevliga ätten Reenstierna nr 57), att han gifte sig i januari 1687 med Magdalena Toutin och att deras första gemensamma barn, Gustaf, föddes 8/10 1687 ”under det vagnshästarna skenade med modern tvärs över vattnet från Södermalm till Kornhamn, dit de med vagnen framsummo”. Dessutom står att Gustaf drunknade 12/10 1700 ”så att han både föddes och dog i vattnet”.

Abraham och Jakob Momma/Reenstierna, som båda var handelsmän, brukspatroner etc, ska ha varit halvbröder till brukspatron (etc) Wellam Momma, som var gm Maria (de) Bruyn (syster till handelsman och brukspatron Antony (de) Bruyn (död 1679), vars vissa arvingar troligen bodde mellan Slussen och Katarina kyrka på 1680-talet, dvs i närheten av Östra Kyrkogatan.

Med den här virriga bakgrunden undrar jag alltså om Brita Duwalts kan ha haft vallonsk bakgrund och möjligen släktnamnet de Val. Med den eventuella kopplingen till Tyresö, via mjölnaren Abraham Eriksson (som möjligen bodde i Tyresö en period av sitt liv), har jag samma slags undran om krögare Adam Deuil (ev Dewal) i Tyresö.

Vänliga hälsningar,
Jan Johansson

PS: Faddern accis-karl Daniel Reen hade visst patronymikonet Johansson. Hans barn, Helena, döptes i Katarina fs den 22/9 1689 och en av faddrarna var jungfru Anna Jonsdotter Reen (troligen Daniels syster). Eftersom Daniels barn döptes bara några dagar efter den ovan nämnda dopnotisen (13/9 1689) misstänker jag (igen, och kan ha fel igen) att det inte nödvändigtvis fanns något (närmre) släktskap mellan Daniel och personerna i den förra dopnotisen. Jag har lagt märke till att personer, som snart skulle få ett barn, var faddrar vid dop dagarna/veckorna innan det egna barnets födelse. ...men det kanske bara är en inbillning ifrån min sida...