NULL Skriv ut sidan - SV: Släktbok över Söderhamn

Anbytarforum

Titel: SV: Släktbok över Söderhamn
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2023-11-22, 14:45
Hej,

Tack Anders för initiativet och allt arbete med Släktbok över Söderhamns Stad! Tack också till alla för många intressanta bidrag i den här tråden! Till sista ett tack till Nils Hård af Segerstad, som tipsade om ”Släktboken” under diskussionsämnet om släktnamnet Geting här på Anbytarforum! Innehållen i ”Släktboken” och i den här tråden har varit väldigt användbara för mig.

Själv är jag intresserad av släktnamnet Brun och har tittat främst i 1600-talets Stockholm. I ”Släktboken” har jag sett att Brun förekommer och här kommer mitt bidrag, men först en ”Brun-relaterad” kommentar av Annika Ericssons inlägg den 2023-06-11 i denna tråd. Där står att borgmästare Johan Eskilsson och hustru Anna Mårtensdotters dotter, Ingrid, gifte sig den 28/11 1658 med Abraham Momma (adlad Reenstierna). Enligt min tolkning av information om släkten Momma var Abrahams halvbror, affärsman/brukspatron Willem (Welam) Momma (fc 1601), gift med Maria Bruin från Aachen. Vidare är min tolkning av information i Svenska ättartal, om släkten Bruyn/de Bruyn, att Maria Bruin var syster till affärsman/brukspatron Antony Bruun (Svensk Slägtkalender, vol 11, sid 110-112).

I ”Släktboken” finns några syskon Brun vars pappas namn inte är omnämnt. Enligt hypotes, baserad på nedanstående uppgifter, hette han Anders:

Den 19/7 1690 angav sig kompanibåtsman Anders Andersson Brun, född i Hälsingland, till Katarina församling i Stockholm för lysning/vigsel med piga Catharina Hansdotter, född i Katarina fs i Stockholm (CI:4, sida 405). Anders kautions-man var hans blivande svåger, mjölnare Henrick Hansson.

Länk till notisen:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0055753_00215#?c=&m=&s=&cv=214&xywh=3270%2C717%2C2809%2C1328

Ovanstående notis fick mig att börja leta i Söderhamns mantalslängder (mtl:er) efter släktnamnet Brun (och hittade istället släktnamnet Geting, som jag också är intresserad av). Anders Andersson Brun blev styrman och sedan skeppare. Han dog ca 1709 (bouppteckning daterad 5/11 1718, Stockholms rådhusrätt 1:a avdelning, F1A:86, sida 1030). Tror ni det kan ha varit denna skeppare Anders Andersson Brun som, enligt ärende i rådhusrätten den 22/3 1705, var svåger till notarie Peter A. Wohlgemuth, gift med Elisabet Brun (se ”Släktboken”)? I sådant fall hette syskonen Bruns pappa Anders. (Personer med släktnamnet Brun i 1600-talets Stockholm hade koppling till släktnamnet Waxmuth. Om det finns någon koppling mellan Wohlgemuth och Waxmuth skulle jag vara tacksam för information.)

Tyvärr hittade jag aldrig släktnamnet Brun i Söderhamns mtl:er från andra hälften av 1600-talet. Innan jag började leta i dem hade jag, emellertid, en misstanke om att tobaksfaktor Anders (troligen Carlsson) Brun kunde vara pappa till skeppare Anders Andersson Brun. Bakgrunden till denna misstanke sammanfattar jag kort nedan, men om någon är intresserad förklarar jag gärna mer detaljerat.

Skeppare Anders Andersson Bruns svärfar, mjölnare Hans Henricsson, ägde (1674) en gård och tomt i kvarteret Bäckbrännaren vid Rådmansgatan (senare Pilgatan och idag Folkungagatan) i Katarina församling på Södermalm i Stockholm. I samma kvarter och vid samma gata ägde (1674) tjärhov-skrivare Erik Larsson två tomter varav den ena var en trädgård intill mjölnare Hans Henricssons tomt (se bifogad bild ur Holms tomtbok 1674). Tjärhov-skrivare Erik Larsson hade en son, som blev registrerad som fd kassör på tobakskompaniet i bouppteckning efter Erik Larsson (daterad 11/2 1689 i Stockholm). I en ”lysningsnotis” daterad 9/7 1689 i Katarina församlings vol CI:4 står att tobaksfaktorn hette Andreas Brun. Med dessa två samtida uppgifter kunde jag inte hindra min fantasi från att bygga upp en historia om hur tobaksfaktorns troliga son, kompanibåtsman Anders Andersson Brun, och dottern till kassörens granne, piga Catharina Hansdotter, blev ett par.  ;D Min misstanke är alltså delvis byggd på ganska lösa grunder (och jag ber om ursäkt om någon tycker det var olämpligt att lägga upp en spekulation!), men det skulle vara kul om min fantasi överensstämde med verkligheten. Kanske informationen räcker för att bygga en slags hypotes om släktskapet mellan tobaksfaktor Anders Brun och skeppare Anders Andersson Brun.

Enligt uppgift på tobakshistoria.com fick tobaksfaktor Anders Bruun resolution att driva tobaksspinneri i Stockholm den 24/11 1687 efter att ha varit anställd tidigare som inspektor vid tobakskompaniet. Tyvärr står inte när han blev inspektor, men den 30/8 1684 lystes, i Katarina församling i Stockholm, för skrivare vid tobakskompaniet änklingen Anders Bruun och änka Sigrid Andersdotter Krook (jämför Sigrid Hansdotter Krok (1680-1752), Sigrid Mickelsdotter Krok (1694-1759) och Kerstin Andersdotter Krok - alla tre namn i ”Släktboken”). Troligen var skrivaren Anders Bruun tidigare ammiralitetskompani-skrivare med barn döpta i Katarina församling på 1670-talet. Ännu har jag inte letat före 1674 och tyvärr har jag inte hittat barn, vars namn överensstämmer med syskonen Brun i ”Släktboken”. Vid ett av dopen, den 16/11 1679, framkommer att Anders hade patronymikonet Carlsson vilket gör honom som möjlig (trolig?) svåger till Jochim Frick (se Frick nedan) och därmed också som möjlig (trolig?) son till kapten Carl Brauning. Borgmästare Carl Larsson i Söderhamn (jämför med ovan nämnda borgmästare Johan Eskilsson vars dotter var gift med Abraham Momma) tycks inte ha haft någon son med namnet Anders enligt protokoll år 1696. Tobaksfaktor Anders Bruun avled 1702 enligt https://tobakshistoria.com/?portfolio=bruun-anders. Se också https://tobakshistoria.com/?portfolio=thel-hans med information om Söderhamn, Anders (Abrahamsson) Bro* [vars namn jag inte kan låta bli att associerar till ovan nämnda Abraham Momma och hans svägerska Maria Bruin/Broen] samt Hans Thel.

* Bland informationen om Anders Abrahamsson Bro i ”Släktboken” känner jag igen följande namn:

•   Kryddkrämare Mathaeus Biörkman (Mathias Björkman) hos vilken Anders Abrahamsson Bro (eller hans bror Hans?) varit i tjänst i 6(?) år enligt protokoll den 26/2 1705. Enligt Stockholms och Södermalms Maria Magdalena (MM) mantalslängd 1702 hyrde kryddkrämare Mathias Björkman och tullnär Daniel Stockenström (samt den kända kopparstickaren Johannes van den Aveelen - vars tre barn Mathias Björkman var fadder åt) bostad av samma person i kvarteret Östergötland nr 48. Tullnär Daniel Stockenström var fadder vid dop, den 10/3 1686 i MM, av Tobias Soltner och Christina Bruuns dotter Anna Catharina. För övrigt var den nämnda hyresvärden kryddkrämare Sven Lång vars släktnamn finns med i ”Släktboken”. Då Sven Lång gifte sig med Sara Buhre, den 26/8 1709 i MM i Stockholm, kaverade handelsman Petter Bremer, som kan ha varit samma person som, eller pappa till, rådman Peter Bremer, gift med Maria Elisabet Lampa, i ”Släktboken”. Sara Buhre hade tidigare varit gift med handelsman Lars Joensson Geting – så nu fick jag med släktnamnet Geting också!  ;D

•   Handelsman och bryggare Elias Åkerblom, som var gift med Anders Abrahamsson Bros svägerska (Kristina) enligt min tolkning av begreppet ”mosterman” i bouppteckningen daterad 27/2 1717 (i "Släktboken"). Kristina bör ha varit syster till Anders hustru Margareta Jonsdotter Garp (1666 – 1740). (Garp kan möjligtvis komma av Garpenberg, se Hartman nedan.) Elias Åkerblom var fadder vid dop omkring 1700 i Storkyrkoförsamlingen i Stockholm av; 1) två av krögare Daniel le Brun och Catharina Hansdotter Richters barn, och 2) ett av köpman/vinskänk Georg Broun/Göran Bruun och Elisabet Hansdotter Grås barn (se Grå nedan). PS: Jag har nu sett att Jöran Bruun var skyldig pengar till dödsboet enligt uppgift i bouppteckningen (1717) efter Elias Åkerblom.

Under samma tidsperiod som tobaksfaktor Anders Carlsson Brun (död 1702), fanns i Stockholm en vinhandlare (möjligen också vinskänk), som också hette Anders Bruun (troligen död mellan 1703 och 1711). Hans hustru hette Gundela/Gunilla Brink (född före 1655), dotter till bokhållare i kungliga räkenskapskammaren Peter (Per) Brinck (död före dotterns vigsel den 5/5 1672 i tyska Sankta Gertrud församling i Stockholm). I ”Släktboken” hittas efternamns-kombinationen ”Persdotter Brink” (Margareta Persdotter Brink (1689 – 1771) och Dorotea Persdotter Brink (1691 – 1761)). Möjligen finns ett släktskap mellan dem och Gunilla Persdotter Brink (född före 1655). Vinhandlare Anders Bruun hade en son, Anders, som var fc 1675 enligt åldersuppgift i mtl 1683. Sonen Anders bör därför ha varit för ung för att ha gift sig 1690 (dvs för ung för att kunna ha varit skeppare Anders Andersson Brun), men det är kanske möjligt att en lägre ålder än den verkliga uppgavs då mtl 1683 skrevs för att slippa betala mantalspenning för sonen Anders (8 år) inom den närmaste framtiden.

Länk till aktuell sida i mtl 1683: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0059660_00082#?c=&m=&s=&cv=81&xywh=2603%2C2452%2C4470%2C2066

Om det stämmer att skeppare Anders Andersson Brun var född i Hälsingland, och förslagsvis i Söderhamn, borde hans pappas namn finnas i Söderhamns mantalslängder (mtl:er). Med tanke på att skrivare/tobaksfaktor Anders Carlsson Bruun hade barn som döptes i Stockholm på 1670-talet, och med hypotesen att han var pappa till skeppare Anders Andersson Brun, har jag letat i Söderhamns mtl:er efter någon Anders (Carlsson), som försvinner från Söderhamn före 1674. Jag lade först märke till skrivare Anders Nilsson vars namn dock hittas till och med mtl 1684, men inte i nästa tillgängliga mtl 1687. Med tanke på yrket skrivare är dock nämnda Anders Nilsson intressant i sammanhanget Brun.

Ett par andra Anders som jag har noterat i Söderhamns mtl:er är:

1) Besökare Anders Ersson (i mtl 1683), som möjligtvis var samma person som guldsmed Anders Ersson i Söderhamns mtl:er 1667-1681. I mtl 1684 finns ”Anders gullsmed”, som möjligen var guldsmed Anders Ersson.

2) Guldsmed Anders Isaksson (död före 1696) vars namn finns i mtl:er 1645-1668 och troligen också i mtl 1670 (guldsmed Anders med hustru och barn). Två av Anders söner blev kopparslagare, varav en ägde (1694) en halv tomt i Stockholm enligt ett protokoll den 7/5 1695 (i ”Släktboken”). I mina anteckningar om Brun i 1600-talets Stockholm har jag en hel del kopparslagare, bland annat med släktnamnet Kruse (Krus), som förekommer även i ”Släktboken”.

Vid genomgång av Söderhamns mtl:er blev jag nyfiken på ”Lars holländare”. Hans namn (med hustru) finns med i Söderhamns mtl:er till och med mtl 1655. I mtl 1656 dyker namnet Lars Jonsson bältare (med hustru) upp för första gången. Andra ”Lars-namn” (Lars Andersson, Lars Pedersson bältare och Lars Jansson i Hartsjö(?)) finns registrerade i mtl:er samtidigt som ”Lars holländare” och ingen av dem kan därför ha varit samma person som honom. Detta behöver i och för sig inte betyda att Lars holländare och Lars Jonsson bältare vid faktoriet var samma person, men möjligheten finns. Har någon kommentarer och/eller mer information om Lars holländare?

Jag har också lagt märke till det, för mig ovanliga, men i Söderhamns mtl:er vanliga namnet Tyre/Töre, dock inte Anders Töresson. Detta namn finns i en bouppteckning efter en person, som har att göra med ”min fantasi-historia om grannarna i kvarteret Bäckbrännaren” (se ovan). Kort och gott: Har någon möjligtvis mer information om hökare Anders Töresson (död efter 1696), gift med N: Pedersdotter?

(Förklaring för den som är intresserad:
När tjärhov-skrivare Erik Larsson dog gifte hans änka, Anna Mårtensdotter, om sig med mjölnare och stadsbyggmästare Johan Labant/Laban (ev släktnamnet La Bende, som lär ha vallonskt ursprung). Han var då änkling efter Kerstin Pedersdotter. I bouppteckning (1696) efter Johan Laban framkommer, enligt min tolkning av begreppet ”mosterman” (igen!), att Kerstins syster då var gift med hökare Anders Töresson. Förmodligen var det samma syster som var gift med hökare Israel Parlingh enligt text i bouppteckning (1689) efter Kerstin Pedersdotter.)

----------------------

Några andra släktnamn, som finns både i ”Släktboken” och i mina anteckningar om släktnamnet Brun:

1) Frick: Den 29/10 1672 vigdes, i tyska Sankta Gertrud församling i Stockholm, köp- och handelsman Jochim Frick och hustru Anna Maria Bruning, änka efter vinhandlare Lucas Sting(?). Anna Maria var dotter till kapten Carl Brauning (se vigsel 28/1 1668 i tyska fs) vars släktnamn kan vara stavningsvariant av Brun och som möjligen var pappa till skrivare/tobaksfaktor Anders Carlsson Bruun (se ovan). Enligt bedömning av faddrar till parets barn kan Anna Maria ha varit släkt med andra Brun i Stockholm på 1600-talet, inklusive släkten de Bruyn som jag nämnde tidigare i sammanhanget Momma/Reenstierna. I ”Släktboken” finns ”Carl Frick Kauffman” 1686 i tyska Sankta Gertrud församling i Stockholm.

2) Grå: Elisabeth Hansdotter Grå (död efter 3/8 1700 men före 1711, dotter till bryggare och hökare Hans Svensson Grå, som dog 17/5 1700). I ”Släktboken” finns Johan Mårtensson Grå i Söderhamn, bland borgarskapet, tidigast 1678 (död mellan 1698 och 1716).

3) Gris: Den 22/6 1669 vigdes, i tyska Sankta Gertrud församling i Stockholm, skeppare/skeppskommendör Jacob Jacobsson (som i andra notiser hade släktnamnet Gris) och jungfru Anna Brun, dotter till bryggare Clas Brun (död 1668), som var trolig bror till ovan nämnda vinhandlare Anders Brun, som var gift med Gunilla Brink. Herr Niclas Grijs var fadder vid dop, den 5/10 1688 i Katarina församling i Stockholm, av Jacob Gris son Niclas (senare i livet troligen registrerad som Nils). I ”Släktboken” finns bland annat Nils Eriksson Grijs vid faktoriet i Söderhamn (dock död före 1679) samt lands-skrivare Hans Persson Gris.

4) Fock: Ida Focken (i ”Släktboken”), registrerad som jungfru Ydda Fock (Focken/Fockin kan vara feminin form av Fock, men Idas pappa Johan är registrerad med släktnamnet Focken i ”Släktboken”), var fadder vid dop den 11/12 1688 i Katarina församling i Stockholm. Vid samma dop var ”hust: Magdalena Smertz” fadder. Hon bör ha varit Magdalena Braun (dotter till salige Jochim Braun), som gifte sig den 13/5 1679 i tyska Sankta Gertrud församling i Stockholm med bagare mäster Hans Schmertz (änkling sedan den 9/7 1678 efter Anna Hobe). Vid samma ovan nämnda dop, den 11/12 1688, var även sekreterare Thöresson (en annan(?) Töresson – jfr ovan) och kamrer Strokirck faddrar. Kamrer Strokirck var fadder: 1) den 6/11 1681 av vinhandlare Anders Bruun och Gunilla Brinks barn, och 2) den 14/6 1688 av handelsman Lorentz Gahn/Gahms barn. Möjligen var denne Lorentz Gahn/Gahm samma person som handelsman Lorentz Gam, gift med Mårten Bruns dotter Catharina Brun enligt text i bouppteckning, daterad 6/2 1713, efter inspektor Johan Daniel Bruun (bror till Mårten Brun).

4) Hartman: Enligt Handelskollegiets protokoll den 6/7 1669 (AI:10, sida 77) var Salomon Harman (möjligen Hartman?) född vid Kopparberget i Garpenberg socken. I ”Släktboken” tycks dock släktnamnet Hertman/Hartman ha något att göra med Hertsjö väster om Söderhamn.

Med förhoppning om att inte ha skapat förvirring med ett långt inlägg med många namn hälsar vänligen,

Jan Johansson

PS: För intresserad - notera namnet Törner i den bifogade bilden.