NULL Skriv ut sidan - SV: Krigsfångar i Sverige under Stora nordiska kriget

Anbytarforum

Titel: SV: Krigsfångar i Sverige under Stora nordiska kriget
Skrivet av: Olof Blomqvist skrivet 2023-11-13, 09:51
Hej!
Jag disputerade nyligen på en avhandling om krigsfångar under stora nordiska kriget där jag bland annat närstuderar de de krigsfångar som uppehöll sig i och runt Uppsala åren 1706-1716. I min forskning har jag försökt rekonstruera livet för enskilda krigsfångar, var de kom ifrån, vad de gjorde under fångenskapen och hur deras sociala nätverk såg ut. Jag tänker att boken kan vara av intresse för den som forskar om krigsfångar i släkten, i synnerhet för den som har rötter i Uppland, men även för den som är intresserad av hur livet för krigsfångar såg ut i Sverige på Karl XII:s tid och hur de bemöttes av det svenska samhället.

Avhandlingen finns fritt tillgänglig i digital version: http://su.diva-portal.org/smash/record.jsf?aq2=%5B%5B%5D%5D&c=3&af=%5B%5D&searchType=SIMPLE&sortOrder2=title_sort_asc&query=olof+Blomqvist&language=sv&pid=diva2%3A1752209&aq=%5B%5B%5D%5D&sf=all&aqe=%5B%5D&sortOrder=author_sort_asc&onlyFullText=false&noOfRows=50&dswid=-7489
(Själva avhandlingen är skriven på engelska, men längst bak i boken finns en mera populärvetenskaplig sammanfattning av resultaten på svenska)

Som en del av min forskning upprättade jag en databas över krigsfångarna i Uppland. I befintligt skick är den tyvärr inte möjlig att offentliggöra, men om du försöker hitta en specifik krigsfånge som kan ha visats i Uppland under stora nordiska kriget så är du välkommen att kontakta mig.