NULL Skriv ut sidan - SV: Reenstierna

Anbytarforum

Titel: SV: Reenstierna
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2023-11-06, 12:10
Hej,

För ett par dagar sedan (2023-11-04) skapade jag diskussionsämnet Momma under Övriga släkter - M och ställde en fråga där.
Senare upptäckte jag att frågan borde ha ställts under Reenstierna.
Hoppas det går bra att här lägga in en länk till frågan under diskussionsämnet Momma.

https://forum.rotter.se/index.php?topic=195558.0

Frågan rör en födelsenotis daterad 24/6 1688 i vilket "Mummans gambla gårdh" är omnämnd.
Den ska ha legat på Östra kyrkogatan i Katarina församling i Stockholm.
I Holms tomtbok (1674) finns bla "Secret: Andres Grubbes" tomt vid Östra kyrkogatan (se bifogad bild) och jag misstänker att "Mummans gamla gård" kan ha legat där, men är inte säker på om man avsåg någon med släktnamnet Momma/Reenstierna då man skrev Mummans. Därför undrar jag:

Känner någon till om det fanns ett släktskap, eller annan typ av relation, mellan Momma/Reenstierna och Grubbe på 1600-talet? Enligt adelsvapen.com fanns ett gift par med de båda släktnamnen, men det var långt senare, på 1800-talet.

Vänliga hälsningar,
Jan Johansson

PS: På den bifogade bilden står, ovanför Grubbes tomt, "Erik Mårtenssån bekommit A:o [1]684 in(?) septemb". Det tror jag avser en tomt på andra sidan Östra kyrkogatan, ägd 1674 av skeppare Hindrich Matsson.