NULL Skriv ut sidan - SV: Sandmark

Anbytarforum

Titel: SV: Sandmark
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2023-11-02, 12:02
Hejsan!

Det måste upprepas att jag tycker det är en väldigt fin läsning, den om att din pappa, Sylvia, hade rätt om Per Sandmarks rötter i Lommaryd. Kanske har jag redan berättat att Per är en ana till min svåger, som själv identifierar sig som ”dalkarl”, i alla fall enligt min uppfattning. :) Min syster, som är gift med honom, känner sig som västmanlänning/upplänning är jag ganska säker på, men vi vet att min farmor var född och uppvuxen i Östergötland. Det lustiga är att några av våra anor på farmors sida bodde i trakterna strax nordöst om Lommaryd, söder och väster om sjön Sommen. En liten gren av min svågers respektive våra rötter bodde alltså i närheten av varandra vilket är en stor överraskning för mig med tanke på att ingen av oss identifierar sig som östgöte/smålänning. :)

Jag har tittat på födelse-/dopnotiserna i ett försök att räta ut frågetecknen i ditt förra inlägg, Sylvia, men jag har inte lyckats särskilt bra.

Ryttaren Hindrich (dop 26/1 1724) förblir ett frågetecken. Jag tittade i mtl 1724, men hittade honom inte där. Vad man skulle kunna göra är att titta i jordebok om det där omnämns ett kavalleri. I sådant fall kan man förhoppningsvis leta efter Henrichs efternamn i en generalmönsterrulla.

Hustru Kierstin (dop 8/9 1727) tror jag hade efternamnet Månsdotter. Platsen där hon sägs vara ifrån tycks mig sluta på ”sta”. Den enda funna orten i Lommaryd vars namn slutar på ”sta” tycks mig vara Härstad, men jag tycker inte det ser ut att stå Härstad (se bifogad bild). Kanske hustru Kierstin Månsdotter kom ifrån en annan socken? Piga Maria Pärsdotter kanske i Olstorp, som ligger strax söder om Härstad? Nästa piga, hette Brita Månsdotter (inte Märta) och orten hon kom ifrån tycks ha haft ett namn som börjar på H och möjligen slutar på ”sta”. Kanske är det igen Härstad?

Jon Jonsson (dop 22/8 1731) bodde i Björnerydh (Björnaryd på dagens karta). Hustru Kirstin Månsdotter i Eriks…, ortens namn tycks mig sluta med ”näs”, men jag hittar ingen ort i Lommaryd som slutar med ”näs”. Ett par förslag (och alternativ till ”Eriks…”) är att det kan stå ”börkanäs” (dvs Björknäs?) eller ”Cråkanäs” (dvs Kråknäs?). Piga Anna bör ha jobbat i Väsenberg, som ligger ett par kilometer nordväst om Vireda kyrka.

Födelsenotisen 27/5 1735 läser jag så här:
d. 27 Maij föddes Arwid Månssons och dess hustrus Ingerid Månsdotters barn ifrån Rya, som Christnades den 1. Juni ock blef kallat Jacob. wittnen woro följande
Studenten hr Lorentz Shöeling på Grimstorp
Inspecteuren Carl Magnus Friberg på Wiredaholm. Israel Swensson.
Daniel Larsson i Börcke/Böecke näs (jämför Björknäs? vid dopet 22/8 1731).
Wälborna Jungfru Stina Maria på Grimstorp.
Sara Månsdotter i Wugöls(?)torp
Ingerid Månsdotter i Rya
Ingerid Månsdotter i Be/Br..(?)torp

Förutom kartor kan husförhörslängder och mantalslängder (åter igen!) vara till hjälp med svårlästa ortsnamn.

Vänliga hälsningar,
Jan

PS: När jag nu har tittat igen på ortsnamnet som jag tror/trodde slutar med "sta" ser jag att det nog är ett P i slutet av namnet, som därför skulle kunna sluta med "torp" istället för med "sta". Tyvärr gör jag nog frågetecknen mer krokiga än raka!  ;D