NULL Skriv ut sidan - SV: Sandmark

Anbytarforum

Titel: SV: Sandmark
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2023-10-26, 16:37
Hejsan,

Mellan "soldaten" och "Sjöstedt" tycker jag det ser ut att vara skrivet "fuemo" i dopnotisen i ditt förra inlägg, Sylvia. Jag bifogar en bild, så får vi se om någon har annan tolkning av både det skrivna ordet/namnet och eventuell tolkning av ord.

Ja, det börjar bli många Månsdöttrar bland faddrarna! Kanske Måns var ett vanligt namn i Lommaryd vid den här tiden. Om man tittar i en mantalslängd kan man få en ungefärlig uppskattning om det. Mantalslängder brukar jag också använda vid tillfällen då husförhörslängd saknas och då ett pars(/en kvinnas) barn inte längre döps i en viss församling. Då kan man få ett hum om hur länge en person/en familj bodde kvar i den socknen/församlingen, men man får tänka på att ett namn kan försvinna ur en mantalslängd också pga dödsfall eller att personen inte längre blev mantalsskriven, oftast av åldersskäl.

Om jag minns rätt vet vi inte när Måns Arvidsson var född. De många Månsdöttrarna kan vara hans barn i tidigare äktenskap, men det är nog troligare att Måns var ett vanligt namn alternativt att några av Månsdöttrarna var systrar (tex (ingift) svägerska till Måns och Margareta och svägerskans syster/systrar).

Vänliga hälsningar,
Jan

PS: Aha! Här har jag hittat lite information om namnet Fulmo: https://forum.rotter.se/index.php?topic=125147.0
Soldaten har nog förnamnet Fulmo, eller vad tror du/ni?