NULL Skriv ut sidan - SV: Sandmark

Anbytarforum

Titel: SV: Sandmark
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2023-10-25, 11:03
Hejsan!

Tack Sylvia för att du delar med dig av dina fynd!!
Och tack Jörgen för tips om mantalslängder! När jag letar efter mantalslängder på ArkivDigital brukar jag skriva "länsstyrelsen" i rutan där man skriver namnet på Arkivbildaren. Då får man upp olika län i tabellen med resultat som matchar sökordet "länsstyrelsen".

Ryttaren Hans Vagnström, som var fadder vid dopet i Lommaryd 1755 kanske kan ha varit samma person som faddern "Rytt. Wangström" 1745 i Vireda (se mitt inlägg i denna tråd den 2023-07-27). Kanske en ledtråd i det fortsatta sökandet. Den andra eventuella ryttaren, Johan Lindroth, kan också ha något med släkten att göra. Man skulle kanske kunna titta lite i någon generalmönsterrulla. Eftersom de var ryttare arbetade de troligen vid ett kavalleri.

Sedan ett par år håller jag på att leta efter vallonska släktnamn i Stockholm omkring 1700. Som bonus fick jag då se att Petter Hellberg grundade vinkällaren Den gyldene freden där Evert Taube och många andra kända kulturpersoner har varit (stam-)gäster enligt information på Wikipedia om Den gyldene freden. Petter Hellbergs barn Zacharias var kautionist, troligen åt Maria Ström, när hon gifte sig (1749 eller 1750 har jag för mig) med Mathias Gimström.

Lycka till med sökandet Sylvia! Och tack igen för att du delar med dig av resultaten!

Vänliga hälsningar,
Jan