NULL Skriv ut sidan - SV: Sandmark

Anbytarforum

Titel: SV: Sandmark
Skrivet av: Sylvia Leijon skrivet 2023-10-22, 19:49
Hej!
"Long time no see!"
Efter otroligt mycket letande hör jag nu av mig igen.
Ganska snart efter ditt inlägg, Jan, hittade jag ännu ett barn till Måns och Margareta. Dottern Ingebor föddes 1755-02-25 på Rödjans ägor i Lommaryd och döptes 1755-03-02. Faddrarna var Ryttaren Hans Vagnström, dr. Daniel Månsson i Månseryd, dr Jonas Arvidsson i Rödjan, h. Kierstin Månsdotter i Månsaryd (?), h. Brita Månsdotter i  ?-torp, p. Kierstin Pärsdotter i Måssaryd. Både Månsdöttrar och Persdotter alltså, men detta har tyvärr inte hjälpt mig i min fortsatta forskning. Ännu!)  Denna notis hittade jag i AD Lommaryd (F) C: 3 (1735 - 1776) Bild 81 Sida 153.
Modern heter här Margareta Jönsdotter, men det måste vara felskrivning. Ingen ny vigsel finns för Måns Arvidsson, inte heller finns någon Margareta Persdotter avliden. Sådana fel händer ju inte så sällan i kyrkböckerna. T. ex. har ju Månsson blivit Olofsson under tidens gång, som du ju upptäckte.
Men sedan är familjen försvunnen från Lommaryd. Ingen utflyttningslängd finns att tillgå. Jag har gissat att familjen inte har flyttat så värst långt. Därför har jag letat efter den i närliggande 7 socknar, men där hittar jag den inte. Det har tagit sin tid, kan jag säga! Jag tröttnade faktiskt ett tag, men nu har jag ritat en större cirkel runt Lommaryd och hittat ytterligare 6 kyrkor vilkas kyrkböcker jag ska leta i. Finns familjen inte där, så finns inom en ännu större cirkel 6 kyrkor till på kartan. Hittar jag inte mina stackars förfäder där heller så vet jag inte vad jag ska göra!


Du tipsar om mantalslängder för Lommaryd. Det tycks finna en enda och den är från 1941!


Hälsar en just nu ganska uppgiven
Sylvia