NULL Skriv ut sidan - SV: Horla

Anbytarforum

Titel: SV: Horla
Skrivet av: Anna Carlsson skrivet 2023-10-22, 15:40
Hejsan,

Giöther Nilsson Scheding och Anders Nilsson Scheding bodde i Elofsgården, Horla, i slutet av 1600-talet och början av 1700-talet.

Jag har en teori om att Giöther Scheding var gift med kronans länsman/inspektor Lars Dahlbecks änka, Martha Söfrinsdotter, och att Anders Scheding var gift med Lars Dahlbecks och Martha Söfrinsdotters dotter, Helena Larsdotter Dahlbeck. Jag vore tacksam om någon kunde bekräfta detta.

- Giöther Schedings hustru, Marta Söfrinsdotter, begravs 1701-11-30 i Horla [C:1 s270] (P), 35 år gammal.
- Anders Schedings hustru, Helena Larsdotter Dahlbeck, begravs 1761-04-26 i Horla [C:1 s293] (P), 76 år gammal. Hennes föräldrar anges vara inspektor Lars Dahlbeck och Martha Söfringsdotter.

Angående Lars Dahlbeck:
"Skog fanns, för 1689 åtalade kronans länsman, Lars Dahlbeck, som från sin nya såg vid Elofsgården i Horla, ”utur Häradet försålt 40 tolfter bräder till Ryttmästaren Välborne Abraham Rehnstjärna.” Vilket Dahlbeck inte förnekade men sade att köparen lovat hålla honom skadelös, alldenstund han hade tillstånd att så mycket bräder utföra. Ryttmästaren var inte själv närvarande, men rätten uppvisade en attest underskriven av Hans Nåde Landshövdingen, vari Rehnstjärna hade beviljats, att vid Källafors såg köpa och ur häradet föra 40 tolfter brädor. Att han nu köpt dem av Befallningsman Dahlbeck i stället, lämnade rätten utan annan åtgärd än att förklara tillståndet som sådant vara utnyttjat. Det framkom också att Dahlbeck sågat så många blåckar åt sina grannar, att det utgjorde hälften av vad han hade tillstånd att såga. Det var alltså kvoterat hur mycket man fick såga, liksom hur mycket säd som fick malas vid de olika kvarnarna i häradet, någon fri konkurrens var det inte fråga om." [källa: www.hembygd.se/horla/page/10433 (http://www.hembygd.se/horla/page/10433)]

För övrigt misstänker jag starkt att Giöther och Anders Scheding är födda i Skövde Stom, Kullings-Skövde, och är söner till gästgivaren Nils Andersson. Vore även väldigt tacksam om någon kan bekräfta detta.