NULL Skriv ut sidan - SV: Tillman

Anbytarforum

Titel: SV: Tillman
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2023-10-15, 16:21
Hejsan,

I mitt inlägg den 2023-01-30 i denna tråd hade jag ett par frågor om inspektor Daniel Tijlman/Tylman gm Margaretha Bremer på 1670-talet. Han tycks inte finnas med i Kjell Lindbloms bok NV del 2, men hans släktnamn blev registrerat som Tillman i bou efter honom (se nedan). I Holms tomtbok över Katarina fs i Stockholm (1674) hittas monsignore Daniel Tillmans stenhus och tomt vid Saltsjön i kvarteret Nedre Glasbruket (folie 33, se bifogad bild).

Enligt uppgift i bou, daterad 13/7 1697, dog inspektor Daniel Tillman den 19/6 1696 (Stockholms rådhusrätt 1:a avdelning, F1A:54, sida 860). Dödsboet ägde ett stenhus på Södermalm vid ”nya Bron”, som bör ha legat vid Saltsjön (nya Skeppsbron). Hans efterlevande hustru hette Helena Andersdotter och Daniel hade barn från två äktenskap (de fyra första, nedan, från första(?) äktenskapet):

•   Kamrer Ernest Tillman fanns i Stettin då bou upprättades
•   Ingrid Tillman gm handelsman Johan Portman då bou upprättades
•   Sara Tillman var jungfru och bodde hos sin syster Ingrid då bou upprättades
•   Catharina Tillman gm bruksskrivare Petri Ougstadij/Ougstady (sockerbruket?)
•   Eva Dorotha Tillman fc 1687
•   Samuel Tillman fc 1691

Länk till bou:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0107535_00905#?c=&m=&s=&cv=904&xywh=3298%2C395%2C4470%2C2065

Jag har inte sett någon direkt koppling till kända ”vallonska Tillmän”, men (som vanligt  :P ) har jag ett par indirekta och ganska långsökta kopplingar:

1)   Daniels son, kamrer Ernst Tillman, fanns i Stetting 1697 och båtsman Gottfrid Tillman (tabell 9 i NV del 2, sida 273) uppger till Frösåkers ting, sommaren 1711, att någons make bodde i Stettin (och var gift med en annan kvinna) vilket kan betyda att Gottfrid själv hade varit i Stettin en tid innan sommaren 1711.

2)   Öster om, och intill, Daniel Tillmans stenhus och tomt (1674) fanns kommissarie Johan Gerdes stenhus och tomt enligt Holms tomtbok (se bifogad bild). Enligt sek källa (adelsvapen.com) om släkten Gerdesköld nr 242 var bankokommissarie Johan Gerdes gm Margareta Leijel (1649-1694), som var halvsyster till brukspatron Adam Leijel. I samma sek källa, om släkten Brehmer nr 1165 (jfr Daniel Tillmans första(?) hustru, Margaretha Bremer), står att Catharina Juliana Brehmer (född före 1680, dc 2/5 1733) var gm2 kommendör Herman Snack, som ska ha tillhört släkten Snack nr 1132. Om denna senare släkt står, på adelsvapen.com, att Peter Snack (1632-1713) var gm4 Maria Leijel (1657-1740), som var syster till brukspatron Adam Leijel och halvsyster till Margareta Leijel, som bör ha varit granne (åtminstone ”husägar-granne”) med Daniel Tillman. Summering: genom sitt gifte med Margaretha Bremer var Daniel Tillman möjligtvis ”långväga” släkt med Leijel.

Vänliga hälsningar,
Jan