NULL Skriv ut sidan - SV: Geting

Anbytarforum

Titel: SV: Geting
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2023-10-09, 20:36
Hejsan,

Jag håller på att gå igenom Stockholms Katarina församlings kyrkoarkiv runt år 1700 och börjar få fram lite mer information om Urban Gedin, tabell 18 i denna tråd. Jag återkommer om det. I stället önskar jag berätta om en dopnotis med flera släktnamn, som förekommer i några av tidigare upplagda tabellerna i denna tråd.

Den 1/1 1688 döptes, i Katarina fs i Stockholm, kronans styrman Johan Lang och hustru Brita Bagges barn Carl (CI:4, sida 177). Enligt min tolkning av texten i dopnotisen bodde familjen hos Britas mamma, på Tullportsgatan, i fordom enspännare(?) Anders Bagges gård. Faddrar var: direktör Petter Gedda, Magnus Lamb, Elias Häggman, Petter Classon, Gotfrid Lang, Jacob Söderberg, Elisabet Telats, hustru Magdalena Giöding, hustru Brita Hoff, hustru Lucia, jungfru Johanna Kieser och hustru Christina Sträng.

Länk till dopnotisen:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0055753_00099#?c=&m=&s=&cv=98&xywh=2935%2C1844%2C3035%2C1435

Släktnamnet Lang/Lång förekommer i tabellerna:

19 – Handelsman Lars Joensson Gedings efterlevande hustru, Sara Buhre, gifte sig den 26/8 1709 med handelsman Sven Lång.

24 – Kronobåtsman Tomas Larsson Gieting gifte sig den 6/3 1715 i Saltfruuns gård, som tycks ha tillhört Anna Margaretha Lång.

27 – Maria Geting gifte sig den 18/4 1725 i kryddkrämare Rudkers hus, som tycks ha tillhört Anna Margaretha Lång eftersom det troligen kallades Saltfruuns gård (Anna Margaretha Lång var gift före 1720 med kryddkrämare Joachim Rydker).

30 – Fänrik Bengt Gieting, som hade en blind, änkling och avskedad fänrik Lang som hyresgäst enligt Ladugårdslandet (Stockholm) mtl 1740.

Släktnamnet Bagge förekommer i tabell 10Elisabeth Geting (fc 1715) var (troligen) gm skeppskvartersman Anders Bagge omkring 1750 då de tycks ha flyttat från Sundsvall till Stockholm. I Stockholms kronotaxeringslängd 1750 framkommer att Anders Bagge hyrde bostad av Anna Buhre, som kan ha varit släkting till Sara Buhre (gm handelsman Lars Joensson Giedinghtabell 19 i denna tråd). Skeppskvartersman Anders Bagge var troligen bror till skeppsbyggmästare David Bagge (fc 1706).

Släktnamnet Lamb förekommer i tabell 35Soldathustru Caisa Geting blev registrerad som hyresgäst hos hökare Jacob Lamb i Maria Magdalena (Stockholm) mtl 1739.

Släktnamnet Hoff kan möjligen vara en kort form av släktnamnet Hoffner, som förekommer i tabell 27Maria Geting gifte sig den 18/4 1725 med under-styrman Rolof Pettersson Hoffner, som dog före 29/5 1744.

Vänliga hälsningar,
Jan