NULL Skriv ut sidan - SV: Hageltorn

Anbytarforum

Titel: SV: Hageltorn
Skrivet av: Lars-Olov Eriksson skrivet 2023-10-02, 19:51
Ulla,


Du har ju utan resultat utforskat en eventuell förbindelse med bröderna Johan och Israel utifrån deras tid på Gotland. Några barn på Öland i yngre dagar, som blivit kvar och burit namnet Hagetorn (likn.), har jag inte sett några tecken på och det skulle vara mycket svårt att göra mera där med de källor som finns. För säkerhets skull kan du ju kolla PLF:s register. Dessa bröder skulle teoretiskt ha kunnat avsätta avkomma i Småland, Blekinge eller Skåne under skånska kriget, som de övergivit och som tagit namn efter sina förmodade fäder. Att söka tecken på detta skulle vara en hiskelig uppgift - i vilka socknar ska man leta ?


Brodern Nils, påträffad i Stockholm, kunde ju teoretiskt ha efterlämnat en son. Detta har jag inte sett minsta tecken på. Att följa Nils var i sig så besvärligt, att man nog får ge upp denna utväg.


Den sannolike brodern Simon kunde ju vara en tänkbar ana till dig. Jag har inte undersökt denne mer än som redovisats. Han var skeppare och det var i den kapaciteten som jag påträffade honom. Därmed har jag ju ingen aning om hans hemort. Du kan ju försöka hitta honom i Kalmar eller Västervik i första hand. PLF kan vara till hjälp även här.


Bland mitt överskottsmaterial återfinns i Kalmar en Iöran Hagentorn på 1700-talet (begravde söner 1701 3/4 och 1705 9/11). Du kan ju försöka följa denne bakåt.


Om det vore möjligt att med DNA antingen troliggöra eller avfärda släktskap mellan dina anor och Gotlandsbröderna, skulle du få underlag för beslut om forskningsansats. Jag har ingen som helst erfarenhet av DNA-baserad forskning.


Till slut finns ju alltid den kanske mindre spännande möjligheten att det funnits en båtsman eller en soldat med namnet.