NULL Skriv ut sidan - SV: Pantzar

Anbytarforum

Titel: SV: Pantzar
Skrivet av: Erkki Lehto skrivet 2023-10-02, 15:04
Hej, en Hendrik Pantzar förekommer i Kitee i Finland redan 1711 , och familjen lever i Finland i dag, om jag har det rätt. Fältväbel och guerilla (1711-1720) från Den Stora Nordiska kriget (1700-1721) Abraham Anthon hade en dotter Lovisa, och man för henne var av detta samma Pantzar släkt från Kitee och hette också Hendrik år 1798. Nu är det så att Anthoni familjen härstammar från Trentino. Och jag har hittat också Pancher i Riksarkivet documneter, en variant fötr Pantzar och Pancheri förekommer i den samma trakten som vårt de Antoninis i norra Italien. Anthoni-Antoninis kom senast från Ingermanland, och släkten är urpringligt from Balticum någonstans, men har via Polen och Hungarien landat i norra Italien. Sälkten har mercenary grenar utanför Italien, och Anders, Abrahams bror ha varit också i Armen av Prinsen av Oranje, i Holland före han kom i 1712 tilbaka til Livland och därefter med broderna Barthold, Jakob oc Abraham 1711-1720 i Svensk guerilla, fotdragoner i Finland. Italienska krigare har man hittats redan i de trupperna som med de la Gardie attackerade Novgorod och i annat håll. Jag har alltid före tänkt att Panzar är av tysk ursprung - är det?