NULL Skriv ut sidan - SV: Erik Andersson i Sundom

Anbytarforum

Titel: SV: Erik Andersson i Sundom
Skrivet av: Jan Hedström skrivet 2023-09-07, 20:14
Jag tror att Erik Andersson Sundom 2 är identisk med den Erik Andersson som går ut soldat för eget hemman i Unbyn 1639.
Jag vet inte vilket hemman i Unbyn det är (Det är minst fyra Anders som kan vara fader, två stk Anders Nilsson, Anders Larsson och Anders Olofsson - den sistnämnde är knekt på 20-talet, möjligen utan eget hemman)

Om man jämför informationen i några av militärrullorna så hittar man följande information
I GML 1639 så blir Erik Andersson Unbyn utskriven för eget hemman. Två år senare i GML 1641 under Silversparres kompani så framkommer det att "Jakob Andersson Unbyn utgår för Erik Andersson ibid."
Erik Andersson Sundom 2 förekommer ju i JB 1641 för första gången så det kan passa bra.

Mest intressant är däremot den information som kommer i GML 1644
"Jakob Andersson i Unbyn går nu för Erik Andersson Sundom"

Det är för övrigt också en annan Erik Andersson i Sundom ungefär samtdigt. En knekt med det namnet skrivs ut 1631, men rapporteras död 1637 i en av militärrullorna det året (möjligen son till Anders Eriksson Sundom 1)

Jag vill också avfärda att det kan vara två olika Jakob Andersson i Unbyn detta. Om man följer rullorna så ser man att det bara är en knekt med namnet Jakob Andersson i Unbyn. Han dör senare som knekt 1656.