NULL Skriv ut sidan - SV: Dubois

Anbytarforum

Titel: SV: Dubois
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2023-08-24, 08:44
Hejsan och tack för svar Kjell!

Att jag inte tänkte på bryggare Johan Dubois (tabell 1971 i ditt/Kjell Lindbloms förra inlägg) jag nar fick se namnen Johanna Catharina Dubois och hennes make bryggare Hans Fredrik Malm och deras koppling till kvarteret Draken i Maria Magdalena församling. Inget (känt) släktskap mellan vinskänk och perukmakare David Dubois och henne alltså.

Tack för uppgifterna om Davids barnbarn Anna Christina! Kanske kan några ledtrådar hittas där om David Dubois (även om jag känner mig tveksam). Jag ställde frågan om anorna/ättlingarna med förhoppningen om att David och Anna Christina skulle kunna ha varit ana/ättling med varandra.

Eftersom ovan nämnda bryggare Johan Dubois även var ryttmästare kopierar jag in följande information i mina anteckningar, som har med Hartman och kvarteret Draken att göra. Förmodligen har det inget inget att göra med Johan Dubois, eller hans pappa Gotfred, men man vet aldrig.

Den 12/8 1643 köpte vinhandlare Mårten Hartman ett hus i kvarteret Morpheus nr 3 i Gamla Stan (Gunnar Hellström, 1957, Vinskänkar och källar i Staden inom broarna under Karl XII:s tid till frihetstiden, Samfundet Sankt Eriks årsbok 1957). Mårten Hartman dog 1674.
Den 19/8 1669 vigdes, i tyska fs, vinhandlaren från Oppenheim am Rein Hans Jacob Schönman och jungfru Christina Hartman, (äldsta?) dotter till vinhandlare Martin Hartman. I Holms tomtbok 1679 framkommer att major Mårten Schönman ägde en ”träägårdh” (trädgård eller en gårdsbyggnad av trä) i kvarteret Draken i Maria Magdalena församling i Stockholm.

Vänliga hälsningar,
Jan