NULL Skriv ut sidan - SV: Le Brun eller Brun i Stockholm ca 1670-1750 ev med vallonsk bakgrund

Anbytarforum

Titel: SV: Le Brun eller Brun i Stockholm ca 1670-1750 ev med vallonsk bakgrund
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2023-08-21, 12:31
Hej igen,

Jag önskar återkomma till din, Kjell, kommentar om att det var troligare att krögare Daniel Johansson Le Brun var son till en vinskänk snarare än till en hammarsmed vid ett järnbruk (inlägg den 2023-07-23). Jag håller med om resonemanget, men så fick jag se i en artikel att det har funnits en vinskänk, Henrik Tillman (död 1766), som sägs ha varit född vid Åkerby bruk (se mitt inlägg den 2023-08-20 här: https://forum.rotter.se/index.php?topic=68060.0). I NV del 2 sida 273 står att tabell 5 (mästerräckare Hinrik Tillman vid Åkerby bruk) hade en son, Henrik, som dog 1766. Därför misstänker jag att vinskänken var son till mästerräckaren vid Åkerby bruk (men som jag brukar skriva stämmer ofta inte mina misstankar!  :-[ ).

Genom att utgå från att; 1) krögare Daniel Johansson Le Brun trots allt var son till hammarsmed Johan Le Brun (tabell 3 i NV del 1, sida 107), och 2)  vinskänk Henrik Tillman var son till mästerräckare Hinrik Tillman vid Åkerby bruk, letade jag efter ett eventuellt släktskap mellan dem. Med hjälp av informationen i NV del 1 och NV del 2 (och med de nämnda premisserna) tror jag mig ha sett att det fanns ett (avlägset) släktskap mellan dem.
Med ord kan släktskapet beskrivas på följande sätt:
1) vinskänk Henrik Tillman var barnbarn till krögare Daniel Le Bruns (ingifta) fasters kusin, eller
2) krögare Daniel Le Brun var vinskänk Henrik Tillmans farfars kusins svågers barn.

Jag tyckte först att släktskapet lät väldigt långsökt (i dagens öron), men så kom jag på att jag själv träffade, som barn, både min farmors kusiner och min farfars kusin. För att förhoppningsvis lättare se det eventuella släktskapet mellan Daniel Le Brun och Henrik Tillman bifogar jag en schematisk bild. I bilden har jag låtit bla namnet Jacob ha fetstil. Anledningen är att jag har sett i ett par notiser, 1653 respektive 1664, i Stockholms Magistrat och Rådhusrätts arkiv, att en person med namnet Jacob Bruun bör ha ägt en tomt, eller gård, vid Sankta Mariagatan (troligen Sankta Maria kyrkogata) i kvarteret Jupiter i Maria Magdalena församling i Stockholm i mitten av 1600-talet. Gatan och kvarteret har koppling till några andra personer beskrivna i den här tråden.

Dessutom: det har dykt upp en till Mårten Brun, som bör ha varit handelsman i Stockholm i slutet av 1600-talet. Han är en ny kandidat som pappa till Barbro Mårtensdotter Le Brun. Jag återkommer om det (möjligtvis under diskussionsämnet om henne) så fort jag är klar med diverse sammanställningar. I Gunnar Hellströms artiklar om vinskänkar och (vin-)källare i Stockholm på 1600- och 1700-talen (i Samfundet Sank Eriks årsbok åren 1957, 1959 respektive 1960) har jag hittat mycket information, som har gett mig både nya namn på personer med släktnamnet Brun och nya kopplingar mellan de personer, som redan är beskrivna i den här tråden. Med andra ord kommer många uppdateringar så småning om!

Vänliga hälsningar,
Jan

PS: Efter vad jag har förstått av Gunnar Hellströms artiklar
var det (stor) skillnad mellan krogar och vinkällare.
De förra var enklare och billigare att besöka än de senare.
Möjligen kan man resonera, baserat på den informationen,
att det inte var troligt att en son till en vinskänk blev
krögare.