NULL Skriv ut sidan - SV: Dubois

Anbytarforum

Titel: SV: Dubois
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2023-08-16, 13:46
Hej,

Jag önskar återkomma, igen!, till David du Bois (född i Frankrike), som var vinskänk 1687 och perukmakare 1688 i Stockholm (se Kjell Lindbloms och mitt inlägg den 2023-07-08 i den här tråden).

I mina anteckningar har jag skrivit följande:

I Stockholm stad Stadsarkivets Fastighetsregister 1675-1875 framkommer att bryggare Johan Ernst Hartman och bryggaränka Anna Catharina Hartman ägde en gård i kvarteret Draken nr 1 (hörnet Wollmar Yxkullsgatan/Björngårdsgatan), Draken nr 2 och Draken nr 12 (eller nr 10?) i andra halvan av 1700-talet. Arvingar till deras troliga son, Johan Hartman, sålde gården (nr 10) till handelsman och bryggare Hans Fredrik Malm, som var gm Johanna Catharina Dubois enligt tolkning av Fastighetsregistret. En trolig dotter eller barnbarn till Johan Ernst Hartman och Anna Catharina Hartman, Magdalena, var gm bryggare Johan Martelleur (i början av 1800-talet) enligt tolkning av Fastighetsregistret.

Min tanke var att, om Johanna Catharina Dubois vore en ättling till David du Bois, skulle hennes troliga koppling till bryggare Johan Martelleur kanske kunna vara en indikation om att David tillhörde "vallonsläkten" Dubois, trots att han var (registrerad som) född i Frankrike. Har någon möjligen information om eventuella ättlingar (barnbarn/barnbarnsbarn...) till David du Bois, och/eller om anor till Johanna Catharina Dubois, gm bryggare Hans Fredrik Malm?

Vänliga hälsningar,
Jan