NULL Skriv ut sidan - SV: Blix

Anbytarforum

Titel: SV: Blix
Skrivet av: Annika Ericsson skrivet 2023-08-05, 17:03
Hej igen!

Möjligen fanns det en person med namnet David Blix i Stockholm på 1690-talet.
Stavningen "David Blicks" (står det så?) ger en viss osäkerhet, men eftersom en annan fadder, vid samma dop, var (enligt min tolkning av texten) barberare Johan Kraners (Kramers) hustru kanske den eventuella stavningen Blicks kan ha varit en form av Blix. Vad tror ni? Jag har fått uppfattningen att släktnamnet Kramer är kopplat till släktnamnet Blix.

Dopnotisen finns längst ner på sidan 725 i tyska Sankta Gertrud församlings volym CI:1b (dop daterat 31/7 1693, men född ("nata") den 26 (juli?)). Länk: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0056734_00033#?c=&m=&s=&cv=32&xywh=2970%2C4113%2C3035%2C1435

Vänliga hälsningar,
Jan

Jag, och framförallt min värdefulla "läshjälpare" Christer Kalin, läser också "H. David Blicks". Och det gör att han kvalar in som ett nytt fynd i min kartläggning av personer som är belagda med namnet Blix fram till år 1700.

Jag kan inte pussla samman honom med någon annan känd Blix. Den enda David jag känner till vid denna tid som var Blixättling, är David Tomasen i Norge (1658-1731), son till Ellen Eriksdotter Blix (prästdotter från Hammerdal i Jämtland) och köpmannen Tomas Davidsen vid Insets koppargruva, men varken denne David T. eller hans syskon kallade sig Blix eller verkar ha fört namnet vidare. Och jag kan inte tänka mig att han var i Stockholm och dopvittnade 1693 ...

Så dopvittnet David Blicks sorterar jag in i det jag kallar "Lösblixar", personer som använde namnet utan att vi känner till något släktskap med andra Blixar.

De andra Blixarna som är återfunna den senaste tiden hade jag redan dokumenterat, men det är verkligen värdefullt att få bättre koll på deras sociala nätverk.