NULL Skriv ut sidan - SV: Anundsjö

Anbytarforum

Titel: SV: Anundsjö
Skrivet av: Tobias Lindberg skrivet 2023-07-31, 11:49
Sedan måste man ju väga samman många faktorer när man ska försöka klara ut vad som är mest rimligt/sannolikt av olika hypoteser. Så är det. Och sammantaget kanske det väger tyngre åt att det är Nils Christophersson som är Nils Brebelius far. Jag är dock inte tillräckligt insatt för att våga slå fast det så säkert som ni verkar vilja göra.

Ja, jag håller med om att det är underligt att Nils Jonsson inte går att hitta i skatte- och mantalslängder under de år ni skriver att ni gått igenom. Om dessa längder är så fullständigt bevarade som ni påstår så borde han ju finnas med där. Det håller jag med om. Jag har dock inte undersökt dessa längder själv utan utgår bara från vad ni påstår.

Gällande en del andra argument som gjorts här i diskussionen så är jag dock mer tveksam, som t ex det som Per framförde, att det är teoretiskt möjligt men inte troligt att Sjögrens "Brita Pehrsdotter" skulle kunna var mor till båd Per Christophersson och Nils Brebelius. Han skrev:

"Bengt tvingas påstå att den fiktiva modern till  svågrar inklusive Nicolaus Brebelius Brita Persdr skulle vara mor till både Pehr Christophersson på Ödsbyn 1 f 1622 och Brebelius f 1650, teoretiskt möjligt men inte troligt."

Min egen morfars mor fick sju barn och det sista föddes när hon var 47 år gammal. Så att någon kan få barn vid de åldrarna är inte bara teoretiskt möjligt, utan det är möjligt, men inte så vanligt.