NULL Skriv ut sidan - SV: Anundsjö

Anbytarforum

Titel: SV: Anundsjö
Skrivet av: Tobias Lindberg skrivet 2023-07-30, 13:03
Bengt Sjöbergs bok är mycket innehållsrik och har skrivits på bl.a. grundval av Anundsjö släkter och gårdar som kom ut 1981, så vitt jag vet utan kontakt med någon av oss författare av denna bok.. Åtminstone jag verkar inte ha läst just diskussionen om Brebelius härstamning på sidan 369. Och nu förstår jag hur Bengt tänkt. Domboksuppgiften är korrekt avskriven i fotnot nr 16 och där står faktiskt "sin halfbroder" som om de uppräknade svågrarna skulle (via sina respektive hustrur) vara halvsyskon till Pehr Christophersson. Jag (och jag är övertygad om att Paul har samma uppfattning) menar att domboksuppgiften är felaktig. "Sin halfbroder" syftar på svågrarnas gemensamma fader/svärfader, Nils Christophersson. Jag tror inte på uppgiften längst ned på sidan 368 om att "Nils (Jonsson!) skulle ha dött tidigast 1649". Detta är Bengts uppfattning i övertygelse om att han skulle vara far till Nils Brebelius. Skulle Bengt haft rätt skulle formuleringen i domboksuppgiften varit "deras" halfbroder. Bengt tvingas påstå att den fiktiva modern till  svågrar inklusive Nicolaus Brebelius Brita Persdr skulle vara mor till både Pehr Christophersson på Ödsbyn 1 f 1622 och Brebelius f 1650, teoretiskt möjligt men inte troligt.

Fast det står ju "som the effter sin halfbroder Pehr Christophersson erfft", så det är ju inget fel i den formuleringen. Som de efter sin halvbror ärvt.

Hade det inte stått "som de" så hade det varit fel att skriva "sin", då hade det som du skriver behövt stå "deras", men nu står det ju faktiskt först "som de" och då är det rätt att skriva "sin".