NULL Skriv ut sidan - SV: Anundsjö

Anbytarforum

Titel: SV: Anundsjö
Skrivet av: Tobias Lindberg skrivet 2023-07-29, 13:06
Där hade jag inte kontrollerat de källor jag har tillgång till. Det finns en intressant domboksuppgift, 1687 ht §11: Lars Ersson i Ödsbyn köpt 6 seland hus och jord av Nicolaus Brebelius svågrar Erich Eliesson i Norrflärke, Erich Östensson ibidem och Jon Olofsson i Norrmesunda. Jorden hade de ärvt av sin farbror Per Christophersson. Per Christophersson på Ödsbyn 1 och Nils Christophersson på Bredbyn 1:1 var bröder.

Så om jag förstår det rätt så skulle domboksuppgiften du refererar till innebära att Nils Christophersson var Nils Nilsson Brebelius far? Detta då de tre personerna (Erich Eliesson i Norrflärke, Erich Östensson ibidem och Jon Olofsson i Norrmesunda) som nämns i texten genomförde affären för att deras fruar, som alla var systrar till Nils Brebelius, hade ärvt egendomen av sin farbror Per Christophersson?

Var hittar man denna text som du refererade till? Jag är tyvärr lite dålig på att hitta i domböcker. Jag har tillgång till ArkivDigital, om man kanske kan hitta texten via deras material?

Vet man säkert att Per Christophersson var de tre fruarnas farbror? Och att dessa tre män vars namn nämns var svågrar till Nils Brebelius?