NULL Skriv ut sidan - SV: Waxmuth / Wachsmuth

Anbytarforum

Titel: SV: Waxmuth / Wachsmuth
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2023-07-25, 15:30
Hej hej!

Tack Stefan för att du länkade till dopnotisen, som jag lade in på släktnamnet Gallon / Galan!  :-[

Förhoppningsvis kan jag kompensera min dragning till Gallon (som för mig är ett festligt släktnamn eftersom "gallon" betyder "stor tupp" här i norra Italien där jag bor) med, enligt mitt tycke, rolig information om Waxmut.

I Holms tomtbok 1679 framkommer att salige krukmakare David Ungerman(?)s tomt "nu" ägs av Waxmut vid Maria Kyrkogata i kvarteret Saturnus. Vidare framkommer att det fanns (1679) en tom tomt intill Waxmuts. Enligt resonemang här (https://forum.rotter.se/index.php?topic=189933.0) är det troligt att  tomten var kronans och användes som plats där personer utan fast bostad var "under uppsikt". Resonemanget om denna tomt/gård fick sin början när jag, flera gånger, såg att en person blev kallad "Tattarkungen" i Maria Magdalenas dopbok (slutet på 1600-talet). Jag tror det är troligt att Waxmut var granne med den sk Tattarkungen. I Holms tomtbok 1679 har antecknats att tomten (eller något "ett-ord") blev "designerat"
den 28/8 1691 till (samma?) Waxmuts dotter.

-------------

I Holms tomtbok 1679 framkommer också annan information som kanske kan vara av värde för Waxmut-forskare.

Som jag skrev den 2023-01-26 döptes Johan Larsson Waxmuth [eller Waxmuts] besökiares på Broon och hustru Catharina Bångs barn / Johannes den 7/4 1668 i Maria Magdalena församling i Stockholm. Bland dopvittnena fanns brännvinsbrännare Måns Andersson Brink och bokbindare Israel Melin. Dessa två, Måns och Israel, var grannar med varandra och med rådman Mårten Bunge (ev Bång) enligt (tolkning av) Holms tomtbok 1679. Därför tror jag det är troligt att Catharina Bång och rådman Mårten Bunge (ev Bång) var släkt med varandra.

I ett försök att lättare beskriva ovan information bifogar jag några bilder. Observera att norr är riktat nedåt på de gamla kartorna (och på min avskrift av kvarteren vid Sanka Maria kyrkogata), men på den nya kartan är norr riktat uppåt (såsom man vanligtvis gör).

Vänliga hälsningar,
Jan

PS: min tolkning är att gatorna "Bastuge gatan", "Måns Brincks gränd" och "Pryssgränd", på de bifogade kartorna, är en och samma gata.