NULL Skriv ut sidan - SV: Le Brun eller Brun i Stockholm ca 1670-1750 ev med vallonsk bakgrund

Anbytarforum

Titel: SV: Le Brun eller Brun i Stockholm ca 1670-1750 ev med vallonsk bakgrund
Skrivet av: Kjell Lindblom skrivet 2023-07-23, 11:55
Hej Jan!

Här kommer ännu ett senkommet svar, det är ju semestertider, på några av dina frågor i inläggen ovan.

Först tack för omplaceringen av Catharina, g m handelsman Lorens Israelsson Gahm.

Punkt 2 i samma inlägg 17/7. Vinskänken Johan Bruun finns på Bild 117, som motsvarar sid 217 i Maria Magdalena vol LIa:1/27. Jag beklagar, att jag i hastigheten skrev sid 117.

En allmän kommentar varför jag flyttade den trol sonen Daniel i NV del I sid 107 Tabell 3. Vanligtvis brukade vallonfamiljernas söner gå vidare i faderns yrke. Men mot slutet av 1600-talet börjar antalet arbetstillfällen på de uppländska bruken minska. Många ynglingar sätts därför i lära inom ett hantverksyrke, vanligtvis vid något skrå i huvudstaden.   Flera blev skomakare, skräddare eller tom guldsmeder. Men att sonen till en hammarsmed skulle välja krögaryrket känns minst sagt långsökt. Därför ser jag det som mycket troligare att Daniel är son till en vinskänk. Då är han redan uppvuxen inom yrkesområdet och fadern har de rätta kontakterna.
Den tidigare placeringen av Daniel har jag aldrig varit bekväm med. Den baserades uteslutande på patronymikon, eftersom jag vid bokens utgivning inte kände till Stockholmssläkterna Brun. Vi får hoppas, att han har hamnat rätt nu.