NULL Skriv ut sidan - SV: Schick

Anbytarforum

Titel: SV: Schick
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2023-07-18, 14:13
Hej,

En av de medskyldiga till alla Schick/Skick/Skik i Dubois-tråden är jag.  :-[

Förhoppningsvis kan jag kompensera det med ett inlägg om Schultz på Schik-tråden.  :P

Enligt ditt, Stefan, inlägg här den 2002-10-07 (det klockan 03:01  :o ) var Tabell 2 guldsmed JOHAN SCHICK född i Krakov i Polen omkring 1620. Det står också i ditt/Stefans inlägg att Johan hade en dotter, Maria, som var gift med remsnidarålderman Jakob Schultz.

Möjligtvis har jag en Schultz med (lite långsökt) koppling till Polen i mina anteckningar. Eftersom släktnamn saknas i den dopnotis, som jag utgår ifrån, är det dock bara min tolkning att det rör sig om Schultz.

Den 25/2 1680 döptes kopparslagare mäster Jacobs barn Catharina i Maria Magdalena församling i Stockholm (CIa:3, sida 61). Enligt nedanstående resonemang tror jag att Jacobs efternamn var Schultz. Vid dopet bars barnet av Clas Bruns änka, som hette Catharina Beskijns enligt uppgift i bou efter Clas Brun (Stockholm 24/4 1668, sida 716). Möjligen rör det sig om det polska(?) släktnamnet Beksinski. Baserat på barnens ålderuppgifter i bou bör Catharina Beskijns ha varit född före 1632, så hon kan ha varit ungefär jämngammal med guldsmed JOHAN SCHICK.

Länk till dopnotisen:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0055196_00037#?c=&m=&s=&cv=36&xywh=3461%2C2822%2C2867%2C1363


Resonemang kring varför kopparslagare Jacob hade släktnamnet Schultz:

I en bouppteckning, daterad 21/6 1683, framkommer att kopparslagare konstrika(?) mäster Jacob Eriksson Stöök och hustru Christina Davidsdotter Schultz hade en gemensam dotter, Catharina, som var ”på det 4:de åhret” (Stockholms rådhusrätt 1:a avdelning, F1A:33, sida 733). Att dottern Catharina var på det fjärde året bör betyda att hon skulle fylla 4 år inom ett år och att hon därför var född någon gång mellan 21/6 1679 och 21/6 1680. Det är därför troligt att det var deras dotter, Catharina, som Clas Bruns änka bar (av okänd anledning) vid dopet i MM den 25/2 1680. Dessutom ägde kopparslagare Jacob Stööks dödsbo en gård i Maria Magdalena församling, där Catharina döptes 1680.

Länk till bouppteckningen efter kopparslagare Jacob Eriksson Stöök: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0107514_00793#?c=&m=&s=&cv=792&xywh=3396%2C659%2C4470%2C2065

Eftersom Christina Davidsdotter Schultz gifte sig med en annan kopparslagare (Johan Petre) efter Jacob Stööks bortgång, misstänker jag att hennes pappa kan ha varit "David kopparslagare" i kvarteret Jupiter (det större) i Holms tomtbok (1679) över Maria Magdalena församling i Stockholm. I samma tomtbok framkommer att guldsmed JOHAN SCHICK ägde en tomt (1679) i kvarteret Bocken i Maria Magdalena församling.

I bifogad bild framkommer var kvarteret Bocken (nr 49 - guldsmed JOHAN SCHICK) och kvarteret Jupiter det större (nr 51 - David kopparslagare) ligger i förhållande till varandra (karta från 1733). Enligt Holms tomtbok (1679) ägde Clas Bruns änka, Catharina Beskijns, en gård i kvarteret nr 8 på samma bifogade bild. OBS: av misstag ringade jag in, med rött, nr 2 istället för nr 8.  :-[

Vänliga hälsningar,
Jan Johansson