NULL Skriv ut sidan - SV: Le Brun eller Brun i Stockholm ca 1670-1750 ev med vallonsk bakgrund

Anbytarforum

Titel: SV: Le Brun eller Brun i Stockholm ca 1670-1750 ev med vallonsk bakgrund
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2023-07-17, 20:33
Hej!!

Tack Kjell! Vad roligt att få återkoppling på allt arbete! Efter att ha lagt upp texten i den här tråden har jag upptäckt en hel del felaktigheter (främst i tabell 6, Chatarina/Catrina Brun). För närvarande håller jag på att göra nya versioner och kanske borde jag vänta med att svara, men (som vanligt) blir jag ivrig och kan inte vänta. :) Som vanligt har jag också många frågor och funderingar, men först en rättning (enligt min uppfattning) av dina tabeller i ditt förra inlägg.

Catharina, g m handelsman Lorens Israelsson Gahm, bör ha varit dotter till Tabell 1001 (inte till Tabell 1002).

Kommentarer/frågor:
 
1. Om Daniel Johansson Le Brun (Tabell 1012) var barn till Johan Daniel (tab 1011) skulle Daniel och samtliga hans barn (födda 1705, 1706 respektive 1707) ha dött före skrivandet, den 20/3 1713, av bouppteckningen efter Johan Daniel. Eftersom väldigt många dog av pesten, 1710 i Stockholm, är det möjligt att det förhåller sig så, men det skulle vara bra med uppgift(er) som styrker, eller avfärdar, det eventuella släktskapet enligt min åsikt.

2. För att kolla om ett patronymikon (eller ”Daniel”) är registrerat, då Tabell 1011 Johan Daniel(sson) Bruun nämndes som vinskänk 1675 gick jag till sida 117 i Maria Magdalenas volym LIa1:27, men hittade inte namnet där. Du, Kjell, skrev i och för sig LIa:27 sid 117, men jag hittar inte någon volym med den beteckningen. Jag skulle vilja göra kollen eftersom jag misstänker att vinskänken Johan Bruun (såvida det inte står Johan Daniel Bruun) kan ha varit tabell 5 i den här tråden (men mina misstankar visar sig ofta vara fel och dessutom var tabell 5 bara ca 19 år 1675 :) ). Här är länk till LIa1:27, sida 117:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0055262_00066#?c=&m=&s=&cv=65&xywh=2721%2C92%2C3723%2C1720

3. Förhoppningsvis kan jag bidra med ett efternamn till vinskänken Michel på Printzen, som kaverade då Daniel Johansson Le Brun (tabell 0 i den här tråden) och Catharina Hansdotter Richter vigdes. Jag har nämligen kopia av tre artiklar, skrivna av Gunnar Hellström, om vinskänkar och källare i Stockholm under den aktuella tidsperioden.

4. ”Sedan sist” har jag hittat några kopplingar (självklart långsökta och svaga! :) ) mellan Johan Daniel(sson) Bruun (Tabell 1011) och några av de andra Brun i den här tråden, men även mellan honom och faktor/handelsman Anthoni (de) Bruyn. Med anledning av dessa eventuella kopplingar önskar jag bidra med en fundering 😉 om resonemanget kring stavningen le Brun även för personer med dokumenterat tyskt ursprung. Ett flertal gånger har jag stött på exempel där en person blivit felaktigt registrerad, i kyrkoarkiv (på 1700-talet om jag minns rätt), som född i en socken bara för att personen kom flyttandes därifrån, men vid närmare titt var personen född i annan socken. Kan man tänka sig att liknande förhållanden gäller, exempelvis för Johan Daniel(sson) Bruun (Tabell 1011), som blev registrerad som ”Kauff- und Handelsman von Franckfurt am Meijn”? Jag tänker också på; a) smältare Johan Dubois (tabell 52 i NV del 1, sida 210, gm Catherine Bevij) som flyttade från Sverige till Mannheim Neustadt (i Tyskland) 1671, och b) perukmakare David Dubois, som uppges ha varit född i Frankrike. När det gäller den senare har jag börjat skönja ett möjligt släktskap mellan honom och guldsmed Gotfred Dubois (Tabell 54 i NV del 1, sida 210). Se bifogade bilder (nya versioner av de under diskussionsämnet Dubois) och text nedan för förklaring eller blunda för denna fundering, som än så länge bara ligger i sin vagga.

5. En annan fundering kring stavningen le Brun och tyskt ursprung är att det tycks mig finnas en koppling mellan Christina Brun (tabell 3 i den här tråden) och valloner (Dubois som gifte sig i hennes gård samt hennes troliga dotter som gifte sig med en ”vallon-svensk”). En annan möjlig koppling till valloner rör pigan Maria Le Brun hos rådman Hans Kohlmäter enligt uppgift i Stockholms mtl 1683 (se mitt inlägg den 2022-11-22 här: https://forum.rotter.se/index.php?topic=176804.0). Jag har gjort några anteckningar om henne (se nästa inlägg i den här tråden). Det bör ha funnits ett nära släktskap mellan Kohlmäter och Waxmuth. Enligt en sekundär källa lär ”en Waxmuth” (Anna Margareta Waxmuth) ha varit gm Johan Jacob Kirkhoff i första hälften av 1700-talet. Kirckhoff tycks mig ett så ovanligt namn (i Sverige på 1700-talet) att jag tror det kan vara troligt att Johan Jacob var släkt med min ana, Ana (nej Anna förstås!) Kirckhoff, gm mästersmeden och ”vallon-svensken” Jan Le Broun (fc 1722 på Öns bruk i Älvkarleby). För kopplingar mellan släktnamnet Waxmut och några av tabellerna i den här tråden, se näst inlägg (som är mina icke-renskrivna anteckningar).

Även om jag borde vänta till en renskrivning är gjord (men jag kan inte låta bli!) kopierar och klistrar jag in mina nuvarande anteckningar med ny information om krögare Daniel Le Brun (tabell 0 i den här tråden), Johan Daniel Braun (tabell 19 i den här tråden) ”och company”. Eftersom jag fruktar att texten blir alltför lång för endast ett inlägg gör jag två separata inlägg.

Jag håller fortfarande på att leta efter fler uppgifter (i tyska Sankta Gertrud församlings kyrkoarkiv). Gunnar Hellströms artiklar tror jag innehåller mycket information om vinskänkar Brun, och om andra Brun, i Stockholm i början av 1700-talet.

Vänliga hälsningar,
Jan