NULL Skriv ut sidan - SV: Dubois

Anbytarforum

Titel: SV: Dubois
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2023-07-16, 10:24
Hejsan!

Oj då, då får ättlingar till Catharina Hök bjuda dig, Stefan, på en Dubbelt Öl!  ;D

Kanske kan det vara samma Catharina Hök/Höök i din länk Stefan. Det enda jag noterade i länken är att Catharina Hööks make Mathias Berentsson ska ha dött 1674. Om hon vore samma person som Catharina Hök gm hovslagare Hans Richter skulle deras första barn kunna vara fött 1675. Enligt min tolkning av bouppteckningen (BOU 1704:69) var Anna Catharina det yngsta omnämnda barnet, och hon var född 1684. Det är andra fyra barn omnämnda i bouppteckningen och dessutom hade Hans och Catharina sonen Carl född 1680. Jag har inte sett något barn mellan Anna Catharina (f 1684) och Carl (f 1680), men jag kan ha missat något eller ett barn kan ha blivit döpt i en annan församling. I annat fall skulle Hans Richter och Catharina Hök ha fått fyra barn mellan 1674 och 1680 (1675-1679), dvs fyra barn på fem år.

Stefan! Eftersom du är en avlägsen släkting till bryggare Claes Lampa och dessutom en duktig släktforskare  :-* vet du säkert om Lucia Skick (gm Claes Lampa) och Elisabeth Skick (gm Olof Hansson Grå) var systrar.

Vänliga hälsningar,
Jan

PS: Jag fick nyss se vigsel-/lysningsnotis, för perukmakare Jonas Godu och Elsabe (Elisabeth) Langmuhr, den 26/10 1682 i tyska Sankta Gertrud församling i Stockholm (CI:1a, sida 65). Fem dagar tidigare, den 21/10 1682 upprättades inventarium efter perukmakare mäster Jonas Godes avlidna maka, hustru Christina Cramer (se mitt inlägg den 2023-07-13 i den här tråden).
Länk till notisen:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0056733_00043#?c=&m=&s=&cv=42&xywh=3110%2C2528%2C2986%2C1453

Sorry att jag inte gör någon sammanställning innan jag skriver om fynden! Min ursäkt är att jag egentligen letar efter annat. Dessutom kanske det borde skrivas om perukmakare, och sedan vinskänk, Jonas Gode under diskussionsämnet Gode...  :-[