NULL Skriv ut sidan - SV: Blix

Anbytarforum

Titel: SV: Blix
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2023-07-11, 14:38
Hej igen!

Om jag har tolkat information i mtl 1652 rätt hade bryggare Jochum Allstedt/Ahlstedt (i hus nr 71) en hyresgäst, vinskänk(?) Cornelis Kramer, i hus nr 72.

I mina anteckningar har jag en bokhållare Johan Crammer, som eventuellt kan ha varit släkting till Cornelius.

Köpman Gert Weber var fadder vid dop av bokhållare Johan Crammers barn Johannes, dp 5/1 1682 i Maria Magdalena församling i Stockholm (MM). Enligt dop 25/2 1682 i MM var (samma?) Gert Weber sockerbruksförvaltare. Gert Webers hustru var fadder och bar barnet vid dop av sockerbruksdräng Måns Olofssons barn Gabriel, dp 16/9 1683 i MM. Vid samma dop var nålmakarhustru Brita Olofsdotter (Måns syster?) också fadder. (Se också synålsmakare mäster Paul Weber i kvarteret Laxen i MM i mtl 1702 och i mtl 1711.)

Uppgifterna om synålsmakare och om sockerbruk leder oss tillbaka till "nålmakares hustru Anna Blix" och till "senkel-makare Gregert Blix" som var fadder vid dop av sockerbruksmästare Lars Jonsson och hustru Judita Ros barn Juditta, dp 15/8 1670 i MM (se mitt inlägg den 2023-02-08 i den här tråden).

-----------------------------------

I mtl 1683 har jag noterat att Anna Blix hade en hyresgäst(?), trädgårdsmästare Erik Ingemundsson, hans hustru Margetha Matthsdotter och hennes 2,5-år gamla son (troligen från ett tidigare äktenskap). Med väldig stor spekulation kan Erik ha motsvarat sonen Erik i tabell 5 här: https://www.adelsvapen.com/genealogi/Ankarklo_nr_1101 .

Vänliga hälsningar,
Jan