NULL Skriv ut sidan - SV: Blix

Anbytarforum

Titel: SV: Blix
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2023-07-11, 12:05
Hej!

Stort tack Anne för värdefull information, ffa artikeln om amiralitetsbagare!! Den innehöll värdefull information för mig och ja, jag har lite information om amiralitetsbagare Hans Schmèer (med mina stavningsvarianter Schmertz och Smertz), men först...

Året för vigseln mellan Jacob Daurer och Catharina von Sonten(? Schoting?) bör vara 1686.

Nej, jag har inte sett ditt inlägg, Anne, i vilket du har nämnt adresserna där "Ahlstedtarna" var skrivna. Har du lust att länka dit? ...för det är väl inte inlagt i den här tråden?

Lite information om bagare mäster Hans Schmertz finns i tabell 37 här:
https://forum.rotter.se/index.php?topic=192401.0

Jag håller på att söka kompletterande information till tabellerna i ovanstående länk.
Hittills har jag följande tillägg till tabell 37 (mina anteckningar...):

Magdalena Brun, ff 1661, trolig släkting till bryggare Claes Bruun (tab 1) och till kompanibåtsman Lars Brun (tab 36).

Den 13/5 1679 vigdes mäster Hans Schmertz, becker [bäcker, dvs bagare], och jungfru Magdalena Braun, salige Jochim Brauns dotter [tochter] i tyska Sankta Gertrud församling i Stockholm (CI:1a, sida 61).

Möjligen var Magdalenas pappa, Jochim Braun, den Jacob Brun som köpte/sålde gård i kvarteret Jupiter i MM 1653 och/eller tomt i kvarteret Jupiter 1664. I sådant fall var Magdalena troligen även släkting till kämnär Erik Brun (tab 10), skeppare Samuel Brun (tab 11) och indirekt med de personer Erik och Samuel troligen var släkt med.

Magdalena Brun och bagare Hans Schmertzs/Smerts barn:
•   … kolla mellan 1679 och 1683!
•   Jochim dp 24/10 1682 i tyska Sankta Gertrud församling i Stockholm, faddrar var: Jacob Gris (troligen skepparen, som var gm Anna Clasdotter Brun, trolig dotter till bryggare Claes Bruun (tab 1)), Andreas Som [Sohm], Hans Flor, Jochim Dietrich, hustru Elsa Jung, hustru Christina Gengh(?), Johan Gris hustru och jungfru Maria Heins

I artikeln, som du Anne jättesnällt länkade till, om amiralitetsbagare, står att bagare Hans Schmertz gifte sig 1665 med Anna Hobe, dotter till bagare Mikael Hobe (död 1675). Gissningsvis var Annas bror bagare mäster Michel Hobb, som var gm Catrina Brun, tabell 6 i länken ovan. Jag har upptäckt felaktigheter i tabell 6 och håller nu på att göra en ny version. (Den Catrina Brun jag är intresserad av, och som jag vill ge tabellnummer 6, var inte gm kopparslagare Jacob och inte med vinskänk Erik Kusbom, som hette Slysbom enligt sekundär källa.)

I artikeln om amiralitetsbagare nämns också släktnamnen Köster och Leffler (som jag har stavat Lefler i mina anteckningar). För mer information om Köster, se tabell 38 i länken ovan. Släktnamnet Leffler / Lefler finns inte med i information dit länken leder, men om någon önskar ta del av mina anteckningar är det bara att höra av sig.

Vänliga hälsningar,
Jan