NULL Skriv ut sidan - SV: Blix

Anbytarforum

Titel: SV: Blix
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2023-07-10, 12:56
Tackar tackar Anne för mycket information!

Jag kan inte låta bli att dela ytterligare tre dopnotiser med den trevliga familjen Blix/Schmèer/Ahlstedt/von der Burg.

Den 4/8 1688 döptes Hieronymus och Elisabeth von der Burgs barn Anna Elisabeth i tyska Sankta Gertrud församling i Stockholm (CI:1a, sida 675).
Faddrar var: Christoff Rosenfeldt, herr Roth(?), herr Harling(?), Herman Altstedt, Johan Samuelsson, hustru Anna Blix, hustru Sara Schmeer och hustru Helena Schmeer.

Se tabell 4 i Constantinus Lindfors inlägg den 2018-05-19, i den här tråden, för mer information om familjen.

Länk till dopnotisen:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0056733_00317#?c=&m=&s=&cv=316&xywh=2979%2C1936%2C3035%2C1435

--------------------

Den 13/12 1688 döptes Herman Burgers (troligen samma person som i mitt inlägg den 2023-07-09 i den här tråden) barn Margareta i tyska Sankta Gertrud församling i Stockholm (CI:1a, sida 678).
Faddrar var: Fridrich Schacht(?), Jurden Loreling(?), Heindrich Busch, Ernst Perner(?), Hans Heindrich Sched(?), hustru Helena Samuelsdotter (gm källarmästare Johan Jockim Schmer), hustru Elisabeth Belman (Bellman?!!) och Margareta Kiehlhoff(?).

Eftersom jag är intresserad av släktnamnet Kirkhoff undrar jag om den sista faddern kan ha detta släktnamn. Dessutom är jag förstås nyfiken på det eventuella släktnamnet Bellman! Eller står det Bolman/Bollman?

Slutligen undrar jag om släktnamnet Schmer möjligen kan ha haft stavningsvarianten "Schmertz".

Länk till dopnotisen:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0056733_00319#?c=&m=&s=&cv=318&xywh=574%2C72%2C3081%2C1457

--------------------

Den 27/12 1688 döptes Jochim Herman von Alstedts barn Herman Samuel i tyska Sankta Gertrud församling i Stockholm (CI:1a, sida 678).
Faddrar var: Carl Eritius(?), Philip Hurtzig, Niclas Mösser/Mässer, Hieronymus von der Burg (eller står det Burch?), hustru Juliana Fulck, hustru Catharina Samuelstochter (dvs Samuelsdotter), hustru Brigitta Christina von Alstedt och hustru Christina Vogt.

I Constantinus Lindfors inlägg den 2018-05-19 i den här tråden och tabell 4 finns ingen dotter med namnet Catharina Samuelsdotter. Kan man tänka sig att den ovan nämnda faddern ändå var en dotter till Anna Persdotter Blix (tabell 4)? Om uppgifter om hennes barn kommer från bouppteckning misstänker jag att det finns en möjlighet att en eventuell dotter Catharina dog, barnlös, innan bouppteckningen efter Anna Blix skrevs. Kan det stämma?
PS: Jag ser nu att bouppteckningen efter pappa Samuel skrevs 1670 och någon dotter Catharina är inte omnämnd i den om jag har förstått rätt. Kan det hända att Anna Blix var gravid, med ytterligare ett av Samuels barn (dvs den eventuella Catharina), då bouppteckningen skrevs? Nåväl, det blir i sådant fall bara spekulationer... och dessutom skulle den eventuella dottern Catharina ha varit bara 18 år, och redan gift, vid dopet 1688...


Vänliga hälsningar,
Jan