NULL Skriv ut sidan - SV: Dubois

Anbytarforum

Titel: SV: Dubois
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2023-07-01, 18:48
Tackar!  :)

Ett litet bidrag med parallell information om perukmakare David Dubois är att hans troliga svåger (eller möjligen hans svärfar), vinskänk Frantz de Moij, gifte sig den 9/7 1678 (eller lysningens datum) i Sankta Gertrud fs, med vinhandlare Jacob Kochs dotter, jungfru Magdalena Kochin (jag har lagt märke till att kvinnors släktnamn (ofta) slutar med -in i notiserna i slutet av 1600-talet i tyska församlingens volym CI:1a). Kochin tycks vara ett tyskt släktnamn.

Länk till lysning- eller vigselnotisen:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0056733_00041#?c=&m=&s=&cv=40&xywh=725%2C1564%2C2567%2C1214

Här kommer lite spekulationer kring perukmakare David Dubois:

I tabell 2 om vinskänk Anders Bruun i mitt inlägg här: https://forum.rotter.se/index.php?topic=192401.0 har jag skrivit att Catharina Brun, gm perukmakare Johan Meruchat, troligen var dotter till vinskänk Anders Bruun. Jag har nu sett att en tunnbindare(?) Anders Bruun, gifte sig med Gundela (Gunilla) Brinck, dotter till bokhållare Peter Brinck, den 5/5 1682 i tyska fs (CI:1a, sida 50). Den informationen bidrar starkt (tycker jag) till hypotesen att perukmakare Johan Meruchats svärfar var vinskänk (fd tunnbindare) Anders Bruun (se informationen, i tabell 2, om Catharina Bruns föräldrar, Anders och Gunilla Brun). Dessutom tyder släktnamnet Brinck (starkt) på att vinskänk Anders Bruun (tabell 2) var bror till bryggare Claes Bruun (tabell 1) eftersom han bör ha varit granne med brännvinsbrännare Måns Brinck (se tabell 18 i ovanstående länk).

Jag fortsätter att leta i Sankta Gertruds födelsebok. Jag har sett att en handelsman (kauffman) Martin Braun (Mårten Brun) gifte sig (eller lysning), den 30/11 1680 i tyska Sankta Gertruds fs i Stockholm, med Dorothea Dargemannin, dotter till herr Georg Dargemann, som var guldsmed enligt sekundär källa (adelsvapen.com om adliga ätten Manderstierna nr 1239). Jag tycker han passar in som möjlig pappa till piga Barbro Mårtensdotter Le Brun, som tycks ha haft någon slags koppling till den adliga släkten Meurman/Mannerstedt (nr 1083). (Mårten Brun dog 1694 enligt register, som jag inte har kontrollerat än, och Barbro gifte sig 1709 och var kanske piga eftersom hon var faderlös...) I den sekundära källan om Mannerstedt står att Henrik Muerman (1584-1613) var sidenkramhandlare och att han var föreståndare för tyska kyrkan i Stockholm och dess skola. I Martin Braun och Dorothea Dargemannins vigselnotis står något, som jag inte har lyckats tyda, om en tysk(? dvs deutsche) kyrka(? dvs kirchen) skola (schuhle). Om någon har lust att försöka tyda texten är länken till notisen här (tyska Sankta Gertrud, CI:1a, sida 63):
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0056733_00042#?c=&m=&s=&cv=41&xywh=3359%2C1739%2C1485%2C702

Vänliga hälsningar,
Jan

PS: min mammas kommentar när jag berättade om mina långsökta kopplingar var "vad lätt det tycks ha varit att bli adlad förr i tiden".  ;D