NULL Skriv ut sidan - SV: Tillman

Anbytarforum

Titel: SV: Tillman
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2023-06-27, 17:23
Hej igen,

I Kjell Lindbloms NV del 2 sida 273 står att tabell 7 Gottfred Tillman var hovslagare i Stockholm.
Äldsta noteringarna om hans troliga farbror tabell 9 Gottfrid Tillman, är som båtsman 1702.

Kan man tänka sig att tabell 9 Gottfrid Tillman också var hovslagare i Stockholm, innan han blev båtsman?

Bakgrunden till min fråga är en hovslagare (tror jag det kan stå på "någon slags" tyska  :-X möjligen "hofeschmid", men det ser mer ur som "hoseschmid", men "hose" (byxor) tycker jag inte passar ihop med "schmied" (smed)) Gottfried, som var fadder vid dop av hattmakare (möjligen står det "hutmacher") Brun. Min tolkning är att barnet, Ulrica Eleonora, döptes den 30/11 1680. Tyska S:ta Gertruds församling i Stockholm CI:1a, sida 619. Som märks behöver jag hjälp med en del tolkningar!  :D

Länk till dopnotisen:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0056733_00289#?c=&m=&s=&cv=288&xywh=3276%2C3091%2C2567%2C1214

Mamman till tabell 9 Gottfrid Tillman hette Barbro (Claesdotter) Boivi (NV del 2, sida 272), dotter till tabell 3 Nicolas Bevi (NV del 1, sida 44). Möjligen hade hon en koppling till Barbro Mårtensdotter Le Brun, som gifte sig i Stockholm 1709 och vars pappa bör ha hetat Mårten Le Brun*. Det var hennes dopnotis jag letar efter i tyska Sankta Gertruds församlings dopbok när jag fick se dopnotisen med pappa Brun och faddern Gottfried, som kanske var hovslagare. Hoppas mina långsökta funderingar inte stör!  ;D

*Enligt Kjell Lindbloms hypotes, om jag har förstått den rätt, kan Mårten Le Bruns föräldrar ha varit Simon le Brun (tabell 6 i NV del 1, sida 107) och Jeanne Claesdotter, som kan ha varit syster till tabell 9 Gottfrid Tillmans mamma, Barbro (Claesdotter) Boivi. "Pappa Brun" och "faddern Gottfried" i dopnotisen skulle alltså kunna ha varit kusiner.

Vänliga hälsningar,
Jan