NULL Skriv ut sidan - SV: Geting

Anbytarforum

Titel: SV: Geting
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2023-06-23, 14:48
Hej hej!

Jag håller på att leta i Katarina församlings lysning- och vigselbok för att se om Thore Getings hustru Gunilla gifte om sig (för att eventuellt få fram mer information om Thore). Än så länge har jag inte hittat något (och tyvärr har jag inte heller hittat någon bouppteckning efter Thore Gieting, som troligen begravdes i Katarina församling 1709).

I stället fick jag se det här:

Den 5/10 1711 vigdes (i Katarina församling?) "handlings-skrifware wid Kong. Colleg: Medicum"(?) herr Jöns Spåndahl och jungfru Maria Samuelsdotter Göding, som var "född har i forsamb: [församlingen]".

Länk till lysningsnotisen (Katarina CI:11, Riksarkivets bild 105):
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0055760_00105#?c=&m=&s=&cv=104&xywh=3252%2C1881%2C3042%2C1438

Det bör alltså ha bott en Samuel Göding i Katarina församling i Stockholm, troligen omkring 1690.

Vänliga hälsningar,
Jan

PS: Bara några få sidor längre fram i ovan nämnda lysningsbok hittade jag följande:
Den 30/9 1711 lystes(?) i Katarina församling i Stockholm för vigsel mellan järnbärare Philip Christiansson Berg, född i Roslagen (får man gissa vid något järnbruk?) och piga Märta Eriksdotter Geting, född i Hälsingland. Datumet för vigseln är överstruket.

Piga Märta Geting låter misstänkt likt informationen om styrman Petter (Persson?) Geting i "min" tabell 25 i den här tråden. I bouppteckningen, daterad 28/4 1711, efter styrman Petter Geting står att han hade en syster, Märta Persdotter, som då var piga hos rådman Stenort, och att Petters mamma, Anna Larsdotter, var bondehustru i Skälby gård i Säbrå socken strax utanför Härnösand, som i och för sig inte ligger i Hälsningland men för en fd stockholmare ligger Härnösand inte så långt ifrån Hälsningland.  :-[  :D

Kruxet är bara att Petters syster hade patronymikonet Persdotter, och pigan Märta i lysningsnotisen hade patronymikonet Eriksdotter.

Länk till lysningsnotisen (Katarina församling CI:11, Riksarkivets bild 107): https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0055760_00107#?c=&m=&s=&cv=106&xywh=3431%2C2774%2C2534%2C1198