NULL Skriv ut sidan - SV: Douhan

Anbytarforum

Titel: SV: Douhan
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2023-06-21, 12:31
Hejsan,

Min tolkning av texten i bouppteckningen efter Margareta Henriksdotter Heije är att det var hon (men inte nödvändigtvis Gillius) som saknade bröstarvingar (dvs barn/barnbarn).
I bouppteckningen är Margaretas helsyster, hustru Barbro Henricksdotter Heije (gm murdräng Anders Lindquist), och hennes halvsyster, piga Elisabet Matsdotter Trummel (20 år, fc 1703) är omnämnda.
Länk till bouppteckningen: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0107572_01569#?c=&m=&s=&cv=1568&xywh=2011%2C8%2C4468%2C2064

Möjligheten att Gillius Duhan och Margareta Duhan (gm besökare Anders Fröberg) var släkt med varandra kvarstår enligt min tolkning.

Över till ett par långsökta, och kanske otroliga, kopplingar...

I bouppteckningen efter Gillius Duhans änka, Margareta Eriksdotter (se länk nedan), framkommer att dödsboet hade en viss fodrande skuld av perukmakare Gahms dödsbo. Om jag minns rätt av det jag kollade, och kom fram till, igår hette perukmakare Lorentz och jag misstänker att han hade en samtida namne i Stockholm: handelsman Lorentz Gahm/Gam. (Dvs det bör röra sig om två olika personer och inte om en och samma person.) Den senare var gm en brorsdotter till inspektor Johan Daniel Braun, se tabell 19 här: https://forum.rotter.se/index.php?topic=192401.0

Johan Daniel Braun uppges komma ifrån (vara född i?) Frankfurt am Main i Tyskland. Hans styvson var vinskänk Johan Glock. I Gunnar Hellströms artikel "Vinskänkar och källare på Kungsholmen, Norrmalm och Ladugårdslandet under Karl XII:s tid och frihetstiden" (Samfundet Sankt Eriks Årsbok 1959) står, under rubriken Drottninggatan, att källaren Tre Tunnor på Drottninggatan 46 i kvarteret Skansen (nr 7), eller hela huset, sannolikt ägdes av Joachim Eisenberg, gm Helena Brun, 1690-1696 (sida 40). Den 15/7 1696 köptes huset av Helena Bruns svåger, vinskänk Ingemar Frodbohm (gm Helenas syster Anna Maria Brun, se sida 50), men "vem som närmast efter Eisenberg innehaft källaren [Tre Tunnor] är ej känt. Enligt taxeringslängden 1699 fanns på Norrmalm en vinskänk vid namn Jacob Falck, som möjligen kan ha innehaft Tre Tunnor. Från 1700 innehades källaren emellertid av Johan Glock...", som alltså var styvson till inspektor Johan Daniel Braun/Brun.

Med andra ord finns en långsökt koppling mellan kofferdifarare Gillius Duhan och inspektor Johan Daniel Braun/Brun via släktnamnet Gahm, samt en ännu mer långsökt koppling mellan Margareta Duhans kusin Stina Falcks inte särskilt ovanliga släktnamn Falck och inspektor Johan Daniel Braun/Brun via hans styvson vinskänk Johan Gluck och vinskänk Jacob Falck.

Även om kopplingarna är långsökta* vill jag ändå fråga om det finns någon känd koppling mellan släktnamnet Douhan och det vallonska släktnamnet Le Brun. Jag har för mig att andra valloner, på 1600- eller 1700-talet, flyttade mellan Sverige och Mannheim i Tyskland. Stämmer det och i sådant fall, ungefär när skedde detta "utbyte"?

*Dödsboet efter Gillius Duhans änka, Margareta Eriksdotter, hade en infordrande skuld även av en annan perukmakare, Anders Ryberg, för tråd(?). Därför är det nog troligt att Gillius och/eller Margareta hade kommersiell koppling till perukmakare Gahm snarare än en "familjär" koppling.

Länk till bouppteckning efter Gillius Duhans änka, Margareta Eriksdotter: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0107597_00053#?c=&m=&s=&cv=52&xywh=2070%2C353%2C5361%2C2477

Vänliga hälsningar,
Jan