NULL Skriv ut sidan - SV: Pelikan

Anbytarforum

Titel: SV: Pelikan
Skrivet av: Helena Johansson skrivet 2023-06-20, 19:13
Hej,

Jag undrar om någon vet hur mina anor hänger samman med Pelikan-släkten?

Min ana Jonas Olofsson föddes 1746 i Jung (Prästen har skrivit att denne Jonas Olofsson var född 5 september 1746 i Jung, men detta är fel. Den Jonas som är född den 5 september 1746 i Jung (R) dog den 15 september 1752 i Jung (R), alltså vid 6 års ålder. Den Jonas kan därför inte vara min ana.

Se istället bouppteckning Skånings härad 1767 (bild 398) samt 1766 (bild 58).)

Jonas Olofssons föräldrar var Olof Carlsson, född 2 feb. 1705 i Torpet (Jungatorp), Jung (R) och
Maria Olofsdotter (födelseår okänt).

Maria Olofsdotters far var Olof Nilsson, född 1683 och död 6 dec. 1770 i Wållängen, Kvänum (R). Vem hennes mor var vet jag ej. Olof Nilsson var gift en gång tidigare med Britta Hansdotter, född 1666 och död i maj 1764 i Wållängen, Kvänum (R). De fick åtminstone en son - Nils Olofsson, född 30 okt. 1718 i Pilagården, Norra Vånga (R) och död 15 nov. 1767 i Wållängen, Kvänum (R). På hans dop den 1 nov. 1718 förekommer följande dopvittnen: Nils Pelikan, Abraham Carlsson i Kartegården, Arvid Olofsson i Storegården, H. Anna i Storegården, Maria Svensdotter, Maria Johansdotter.

Vid Olof Carlssons dop i Jung (R) i februari 1705 nämns följande dopvittnen: H. Elin i Skattegården, pig. Elin i Torpet, pig. Anna ibid., Rytt. .....?, Samuel i Lilla Torpet. Jag vet ej vilka som är föräldrar till Olof Carlsson men jag undrar om han kan vara en bror till Catharina Carlsdotter som ska ha varit född i Norra Vånga (R) cirka 1720 och död 29 aug. 1790 i Storegården, Härjevad (R). Hon var gift med Christopher Svensson, född 22 juni 1725 i Mastebäcken, Jung (R). Enligt döboken för Härjevad ska Catharinas föräldrar ha hetat Carl Hansson och Ingeborg Persdotter.

Någon som vet mer om dessa släkter och eventuella Pelikan-kopplingar?

Mvh
Helena Johansson